Malmö Arena vann striden om Eurovision song contest. "Här kommer vi närmare inpå både publiken och artisterna", säger Christer Björkman. Foto: RONNY JOHANNESSON / ROLF KLATT
Malmö Arena vann striden om Eurovision song contest. "Här kommer vi närmare inpå både publiken och artisterna", säger Christer Björkman. Foto: RONNY JOHANNESSON / ROLF KLATT

Det hemliga spelet bakom arena-beslutet

Publicerad

SVT:s beslut att lägga Eurovision Song Contest i Malmö i stället för i Stockholm möts av kritik.

Expressen kan i dag berätta om de hemliga nattförhandlingarna hemma hos arenaägaren Percy Nilsson och spelet bakom beslutet att arrangera musiktävlingen i Malmö arena i stället för i betydligt större Friends arena - det handlar till stor del om ekonomi.

- Det är klart att det är en pengafråga, vad man vill lägga pengarna på, säger Martin Österdahl, exekutiv producent för Eurovision Song Contest som beräknas kosta över hundra miljoner kronor.

Ända sedan Loreen vann med "Euphoria" i Baku den 26 maj har spekulationerna pågått - vilken svensk stad ska få äran att arrangera Eurovision Song Contest 2013?

Förhandlingarna har varit stenhårda och sedan Göteborg hoppade av har slaget stått mellan Malmö arena i Malmö och nybyggda Friends arena i Stockholmskommunen Solna.

"Inte samma folkfest"

Friends arena har dock varit den stora favoriten - arenan är gigantisk med en maxkapacitet på 65 000 personer. För Eurovision planerade Friends arena för en kapacitet på runt 30 000 - att jämföra med en kapacitet på runt 15 000 i Malmö arena.

Därför var det många som blev förvånade när SVT i går meddelade att Eurovision ska arrangeras i Malmö. Beslutet har också väckt kritik - bland annat från låtskrivaren Peter Boström som var med och skrev "Euphoria":

"Det finns förmodligen en finfin plan med att anordna ESC i Malmö. Dock, om ni frågar mig, är det urbota idiotiskt" skriver han på Facebook.

Friends arenas vd Thomas Perslund är också kritisk:

- Malmö arena är att välja ett säkert val, men de tar bort liveupplevelsen. Det är inte många biljetter som kommer gå till fansen och det blir inte samma folkfest för Sverige, säger han.

Expressen kan i dag berätta att SVT haft väldigt svårt att ta ett beslut och att förhandlingarna pågick till sent i lördags.

Inte förrän vid ett hemligt nattmöte hemma i Malmö arenas ägare Percy Nilssons lyxvilla i lördags blev allt klart.

Nilsson, Malmö arenas vd Karin Mårtensson och Malmös turistchef Johan Hermansson hade då fått ett kontraktsförslag från SVT som de gick igenom och till slut skrev under.

- Det har varit mycket givande och tagande men till slut insåg de att de inte kunde låta bli att använda oss, säger Percy Nilsson.

"Kommer närmare"

SVT hävdar att man valt Malmö för att staden som helhet har bäst förutsättningar för ett lyckat arrangemang - både vad gäller själva tv-sändningarna och kringevenemang.

- Den här brinnande festen blir mycket lättare att åskdåliggöra i en kompakt arena där vi kommer närmare inpå både publiken och artisterna, säger Christer Björkman, som ansvarar för utformningen av sändningarna.

Men beslutet grundar sig också till stor del på ekonomiska aspekter. Malmö kommun ska tillsammans med Region Skåne gå in med 20 miljoner kronor.

- Jag ser det som väl investerade pengar som vi får tillbaka senare, säger Ilmar Reepalu, ordförande i kommunstyrelsen i Malmö.

Dessutom är det helt enkelt billigare att arrangera musiktävlingen i en mindre arena.

SVT vill skära ner på kostnaderna jämfört med de senaste årens mastodont-Eurovisions - Baku-tävlingen uppges ha kostat nära 400 miljoner kronor och tävlingen i Moskva ska ha haft en budget på över 250 miljoner kronor.

"En pengafråga"

När Sverige arrangerade Eurovision år 2000 låg budgeten på 50 miljoner kronor.

Så lite lär inte nästa års tävling kosta - SVT vill dock inte lämna ut några budgetuppgifter i nuläget.

- Min ambition är att skapa en oförglömlig tv-upplevelse med en hållbar ekonomi. Det är klart att det är en pengafråga, vad man vill lägga pengarna på. Det här är ett tv-program i grunden och vi vill lägga pengar på tv-bilderna, säger Martin Österdahl, exekutiv producent för Eurovision Song Contest.

Christer Björkman bekräftar också att det handlar om pengar:

- Vi har arrangerat i Malmö arena förut, vi vet vad det kommer att kosta där. Friends arena är ju outforskad mark, det är lättare att kontrollera ekonomin i Malmö, säger han.

 

Daniel Alsén

daniel.alsen@kvp.se

Magnus Andersson
Magnus Andersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag