Familjen Rosenkjaer Kjellström levde med himbafolket i norra Namibia. "Vi fick aldrig reda på vilket avtal de lokala invånarna hade", säger Nanna Rosenkjaer Kjellström, 17 Foto: SVT
Familjen Rosenkjaer Kjellström levde med himbafolket i norra Namibia. "Vi fick aldrig reda på vilket avtal de lokala invånarna hade", säger Nanna Rosenkjaer Kjellström, 17 Foto: SVT

Deltagare: Hade inte varit med om jag vetat

Publicerad
Uppdaterad
Nu protesterar deltagare i SVT:s nya dokusåpa mot tv-bolagets påstådda dåliga behandling av lokalbefolkningen i Namibia.
Människorättsgrupper anklagar SVT och produktionsbolaget Eyeworks för att ha utnyttjat människor ekonomiskt.
- Jag hade inte varit med om jag hade vetat att det var på det sättet, säger Nanna Rosenkjaer Kjellström som medverkar i programserien "Den stora resan".
SVT har hamnat i blåsväder sedan företagets storsatsning "Den stora resan" sedan människorättsgrupper i Namibia och Sverige riktat skarp kritik mot produktionen.

Filmade utan tillstånd

Produktionsbolaget Eyeworks filmade utan tillstånd och betalade de lokala invånarna från himbafolket med "småpengar" och majsmjöl, säger både det juridiska hjälpcentret Law Assistance Centre (LAC) i Namibia och svenska Afrikagrupperna. LAC har officiellt uppdrag att bevilja utländska filmare tillstånd.

Fördomar och stereotyper

Dessutom anklagar de båda organisationerna SVT för att på programmets hemsida sprida fördomar och stereotyper om Afrika.
- Vi fick aldrig reda på vilket avtal de lokala invånarna hade. Vi såg att de fick socker och mjöl. Det känns dumt och diskriminerande mot folket, säger Nanna Rosenkjaer Kjellström, 17, från Svarte utanför Ystad.
Hon och hennes familj levde med himbafolket i norra Namibia.

"Det är dålig stil"

- Hade jag vetat att det låg till så här hade jag funderat innan jag åkte hit. Det är dålig stil att vi inte blev informerade av SVT och Eyeworks, säger hon.
Ett dygn efter att Expressen avslöjat kritiken mot programmet säger SVT:s programchef Micael Lekberg att Eyeworks nu försöker att klara ut problemen.

"Ett missförstånd"

- Eyeworks säger att de har fått tillstånd att filma, men att det har blivit ett missförstånd när det gäller betalningen. De ska nu ta kontakt med LAC för reglera ersättningsfrågan, säger han.
Expressen sökte i går kväll Eyeworks vd Anders B Karlsson för en kommentar, men utan resultat.
Tidigare sade han till Sveriges radios "Eko"-redaktion att bolaget hade fått ett muntligt tillstånd att filma.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag