Foto: OLLE SPORRONGFoto: OLLE SPORRONG
 Foto: OLLE SPORRONG
Foto: OLLE SPORRONGFoto: OLLE SPORRONG
 Foto: OLLE SPORRONG
Foto: OLLE SPORRONGFoto: OLLE SPORRONG
 Foto: OLLE SPORRONG

Därför stoppades Läckbergs Ica-reklam

Publicerad

Ett låtsasmord på Ica-Stig – med Camilla Läckberg inblandad.

Det var premissen i den reklamfilm som Ica valde att stoppa i påskas.

Nu berättar deckarförfattaren och Ica om beslutet.

– Det var med hänsyn till de inblandade men även för alla kunder och tittare, säger Icas marknadsdirektör Mats Liedholm.

Ica:s reklamkoncept är ett av Sveriges mest hyllade – i 16 år har vi fått följa karaktärer som Ica-Stig, Ica-Jerry och Ulf. Ica-såpan har dessutom gästats av kändisar som Nordman, Gudrun Schyman, Bert Karlsson, Barbro "Lill-Babs" Svensson, Arne Weise och Linda Bengtzing.

 

LÄS MER: Ica-Stigs svar efter kritiken om mansdominerad reklam 

 

I påskas skulle även deckarförfattaren Camilla Läckberg ha varit med i Ica-såpan. Det berättar hon själv om på Instagram.

"Är nu inte bara kvinnan som nästan var med i Mello utan också kvinnan som nästan var med i årets påskreklamfilm för Ica. Men ja skämt åsido, är mycket stolt över att Ica fattade beslutet att inte köra den på tv".

 

https://www.instagram.com/p/BTD_uJ3ljkQ/

Sedan förklarar Camilla Läckberg varför Ica fattade beslutet om att ställa reklamfilmen.

"Den skulle ha börjat rulla två dagar efter dådet som skakade Sverige och då den innehöll ett låtsasmord på Stig och bland annat poliser och polisavspärrningstejp så fattade Ica det kloka beslutet att inte sända den".

Camilla Läckberg tackar Ica

Inlägget fortsätter med att Camilla Läckberg hyllar Ica, även om hon skämtar med följarna.

"Dock missade ni då inte bara mig som dryg reklamfilmsregissör utan även min ständiga parhäst Christina Saliba i rollen som fett dryg PR-agent. Hon behövde inte många tagningar för att sätta det he he (Love u C)", skriver Camilla Läckberg.

 

LÄS MER: Anna Book stöttar Camilla Läckberg i bråket 

 

Hon fortsätter:

"Men tack Ica för ett empatiskt och ansvarsfullt beslut. Och tack alla Ica-handlare och bokhandlare som just nu gör ett fantastiskt jobb med boken! #ReklamFilmenSomFörsvann".

Mats Liedholm är marknadsdirektör på Ica:

– Reklamfilmen hade ett kriminaltema och skojade med kriminalromaner. Med tanke på händelsen den 7 april beslutade ICA att inte sända filmen. Beslutet togs eftersom det inte kändes rätt att skoja om brott i samband med det inträffade. Det var med hänsyn till de inblandade men även för alla kunder och tittare, säger han till Expressen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag