Biljetterna till Beyoncé släpptes idag – och det blev biljettkaos. Foto: Kevin Mazur
Biljetterna till Beyoncé släpptes idag – och det blev biljettkaos.  Foto: Kevin Mazur
Beyoncé. Foto: Jim Smeal/Bei/Rex
Beyoncé.  Foto: Jim Smeal/Bei/Rex

Biljettkaos till Beyoncé – fansen är nu rasande

Publicerad

Biljetterna till Beyoncé sålde slut direkt.

Nu vittnar flera besvikna fans om biljettkaoset på Ticketmaster.

"Så sjukt dåligt, blir gråtfärdig", skriver en person.

Klockan 09.00 i dag släppte Ticketmaster/Ticnet biljetterna till Beyoncés konsert på Friends arena i Stockholm den 26 juli.

Hajpen inför konserten har varit stor och det tog inte lång tid för biljetterna att sälja slut.

På Ticketmaster/Ticnets Facebook-sida flockas nu besvikna fans som rasar mot biljettsystemet.

"Vi tänkte samla ihop oss fyra vänner från norr till söder och tom Berlin för att ha den perfekta tjejweekend med Beyoncé som avslutning. Var redo på sidan sen 08.15. Jag känner mig snuvad och tom inuti", skriver en person.

"Fy farao... Vilket dåligt kösystem. Blev utan biljetter, blääääääää. Hur många biljetter släppte ni typ 100 eller?", skriver en annan.

 

LÄS MER: Beyoncé klar för spelning i Sverige

Rasar mot biljettförsäljningen

Många rasar också mot att de, enligt vad de själva påstår, behövde ett American Express-kort för att få köpa sina biljetter.

"Fick tag i bra biljetter men när jag skulle betala gick det endast att betala med Amex. Åkte ur och provade igen men hände samma sak. Åkte ur och nästa gång jag skulle prova var de slut. Riktigt dåligt!", skriver en person.

"Fan vad ni skött detta dåligt riktigt dåligt!!", skriver en annan.

 

LÄS MER: Beyoncé visade upp sig – i nakenklänning

Beyoncé är uppbokad

Samtidigt har Ticketmaster bett om ursäkt.

"Konserten med Beyoncé är för tillfället uppbokad. Vi har en massa glada köpare idag men som så ofta vid större konserter tyvärr var det fler som ville ha biljetter än vad som fanns tillgängligt", skriver bolaget på Facebook.

Det är med "The formation world tour" som världsstjärnan kommer till Sverige. Det är Beyoncés första soloturné sedan "Mrs. Carter show" 2013.

Kristofer Åkesson är presschef på Live Nation som arrangerar konserten:

– Det är fantastiskt att det finns ett så stort intresse för Beyoncé. Friends arena är en stor arena så det är väldigt många som har fått biljetter och det är kul att så många får chans att se henne, säger han och tillägger:

– Men som alltid när det gäller sådana här konserter är efterfrågan långt mycket större än utbudet. Tyvärr resulterar det i att många blir utan biljetter och det är klart att man kan relatera till och känna förståelse för att man blir arg och besviken om man blir utan biljett.

Enligt Kristofer Åkesson har biljettsystemet fungerat som det ska.

– Vi har inte fått några rapporter på att vi har haft några tekniska problem. Däremot är det ett otroligt högt tryck som sätts på de här systemen. Sedan är det svårt att gå in på enskilda fall och säga vad som orsakat just den här kundens problem.

Hur många biljetter har ni sålt?

– Vi går aldrig ut och pratar exakta siffror innan alla biljettkassor är räknade på konsertdagen. Men det kommer vara fullsatt.

Kristofer Åkesson poängterar också att det inte finns något krav på att ha American Express för att köpa biljetter.

– Däremot hade American Express ett väldigt begränsat förköp för sina kunder.

 

 

Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida