Baddräktskungen i tårar i "Den hemlige miljonären"

Publicerad
Uppdaterad
I tisdagens avsnitt av "Den hemlige miljonären" besöker Panos Apadopoulos några av Göteborgs fattigaste områden.
Där träffar miljonären bland andra Monica Östlund som tillbringar sitt liv att hjälpa behövande människor.
- Det är ofattbart att att hon engagerar sig så, säger Panos med tårar i ögonen.
Det tredje avsnittet av Kanal 5:s "Den hemlige miljonären" följer Panos Emporis grundare, Panos Papadopoulos. Under en vecka besöker han några av de fattigaste områdena i Göteborg. Miljonären får han träffa hemlösa och de som försöker att hjälpa dem. En av människorna som lämnar ett starkt intryck på den 52-åriga baddräktskungen är Monica Östlund. Monica har själv varit missbrukare och hemlös. Nu tillbringar hon sin tid att hjälpa behövande människor.
- Jag har alltid känt mig ensam och utanför. Med de hemlösa, med de trasiga blev jag hel på något sätt, säger hon i programmet.

"Ofattbart"

Panos träffar Monica på caféet "En trappa ner" där hon jobbar som volontär och han blir rörd över hennes vilja att hjälpa andra.
- Det är ofattbart att hon engagerar sig så. Tänk om hon kunde lära oss att göra så, säger Panos medan tårar rinner nerför kinderna.
Tiden Panos tillbringar bland de hemlösa människorna väcker minnen från hans första månader i Sverige. Panos flydde från Grekland till Sverige 1977 och den första tiden i Göteborg hade han ingenstans att bo.
- Jag sov på golvet med några tidningar och filtar, säger Panos.

Skänker pengar

Efter ett par månader träffade han en landsmän som bjöd in Panos att bo hos honom.
- Jag känner ett starkt behov att hjälpa andra människor, det är många andra som hjälpt mig både i Grekland och i Sverige, säger Panos i programmet.
I slutet av programmet skänker Panos bort en del av sin förmögenhet till några han träffat under veckan.
"Den hemlige miljonären" sänds på tisdagar i Kanal 5.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag