Anitha Schulman. Foto: Robert EklundAnitha Schulman. Foto: Robert Eklund
Anitha Schulman. Foto: Robert Eklund
Foto: Olle SporrongFoto: Olle Sporrong
 Foto: Olle Sporrong

Anitha Schulman: Det har varit mordhot

Publicerad

Hon har mordhotats och i perioder tvingats stänga ner sin mammablogg.

Nu är Anitha Schulman aktuell med "Mammor!" – ett program om att vara mamma.

– Det är en komediserie av kvinnor, för kvinnor, säger Anitha Schulman.

Bakom sketchprogrammet "Mammor!" står sociala medier-entreprenören och designern Anitha Schulman, 37.

Vid sidan av arbetet med programmet driver Anitha en blogg, har två podcasts, en webb-tv-show på Familjeliv och en porslinsfirma. I "Mammor" har hon skrivit manus och har dessutom en av huvudrollerna.

– Det är en komediserie av kvinnor, för kvinnor. Jag har alltid drömt om att skriva manus, regissera, spela och producera eget innehåll. När jag växte upp var Felix Herngren och Henrik Schyffert mina husgudar. De regisserade reklamfilmer och hade ett rockband, spelade teater, gjorde humor. Det ville jag också göra. Men så fort man gör det som tjej blir man en tossa, man blir satt i fack. När en tjej gör många olika grejer frågar de alltid "hur får du ihop din vardag?". Det är ingen som frågar en man om det, säger Anitha Schulman.

"Bolibompasex"

"Mammor!" har på många sätt vuxit fram ur de mammakaraktärer Anitha och de andra medförfattarna Julia Dufvenius, Anja Lundqvist och Ulrika Ellemark stött på.

– Därför blir det polsk riksdag i mamma-trådarna på nätet. Men alla har ju rätt, på sitt sätt, säger Anitha.

Sketcherna behandlar allt om uppfostran, sömnbrist och föräldraskap. I kvällens avsnitt får tittarna bland annat stifta bekantskap med termen "bolibompasex".

– Det är två personer som har sex på väldigt kort tid. I vår familj sover alla människor i samma säng, som i det gamla bondesamhället. Det finns inte så mycket tid till kärleksakten. Utan man sätter barnen framför en Ipad, vid tillfälle, och går i väg och gör det på mindre än två minuter.

"Har varit mordhot"

Anitha blev för fyra år sedan mamma till dottern Penny. För ett och ett halvt år sedan föddes sonen Tom Allan. Och att dela med sig av sina tankar på föräldraskap i Sverige i dag är kontroversiellt.

– Det har varit mordhot. Ett tag var jag tvungen att lägga ner bloggen, det blev för tufft. Jag tycker att jag varit ganska statisk i min mammaroll, men klimatet i Sverige har förändrats runtomkring mig. Ibland har folk varit mot mig, ibland för mig. Men det har mest handlat om vilket trend vi befunnit oss i, mer än att jag förändrats, säger Anitha.

- Många ställer hobbydiagnoser på Penny. De skrev att hon hade utvecklingsproblem och kunde se det av bilder i bloggen. Det är svårt att motivera sig själv att blogga då om någon skriver sånt om ens barn. Man orkar stå emot så länge man har stark självkänsla, men till sist börjar man ifrågasätta sig själv hela tiden.

Dottern Penny har blivit ett fenomen i Sverige. Anitha och maken Calle Schulmans filmer av Penny som läggs upp på Instagram har blivit enormt hyllade i sociala medier.

– De som gillar henne är många unga tjejer som tycker att hon blivit någon sorts feministisk förebild, vilket jag är väldigt stolt över. Eller andra föräldrar som har andra 4-åringar. 28 studentflak hade Penny Schulman-banderoller eller några av hennes citat. Ibland kommer det folk fram på gatan och frågar om de får ta kort. Ibland säger hon ja, ibland nej, säger Anitha.

"Mammor!" sänds på TV3 i kväll klockan 21.30

 

 

Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


3

Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag