Jack Black och Angelina Jolie är båda med i "Kung fu panda 2". Foto: Lester Cohen
Jack Black och Angelina Jolie är båda med i "Kung fu panda 2". Foto: Lester Cohen

Angelina Jolie om varför stjärnorna gör animerad film

Publicerad
Uppdaterad
Angelina Jolie som tiger och Dustin Hoffman som panda.
Att ha Hollywoods A-lag på rollistan har blivit lika viktigt för den animerade filmen som för spelfilmen.
Tacka "Lejonkungen" för det - och Hollywoodstjärnornas sug efter bekvämlighet.
- Det är ett latmansjobb. Du kan ta med barnen. Du kan gå i pyjamas, säger Angelina Jolie, 36.
Hösten 1998 råder fullt krig i animationsvärlden. Några år tidigare hade Jeffrey Katzenberg lämnat Disney för att bilda DreamWorks tillsammans med Steven Spielberg och David Geffen. Det dröjde inte länge innan kapprustningen var ett faktum.
Under slutet av 1998 gick både DreamWorks "Antz" och "Prinsen av Egypten upp" på biograferna i konkurrens med Disneys "Ett småkryps liv". Samtidigt bråkade Disney och Dreamworks om vem som egentligen kläckt idén till en tecknad småkrypsfilm. Den nya konkurrensen liknade inget annat och i den hårdnade kampen blev stjärnorna ett avgörande vapen.

Självklara på marknaden

I dag när de animerade familjefilmerna är självklara tungviktare på filmmarknaden är det svårt att tänka sig vilken stiltje som faktiskt rådde på åttiotalet. Först 1988 smyger Disney i gång igen med "Oliver och gänget" och på det följer fler tecknade filmer med ambitioner.
"Lejonkungen" från 1994 blir en ekonomisk fullträff. 5,5 miljarder spelar den in, vilket är mer än vad det årets vuxenfilm "Forrest Gump" lyckas skrapa ihop. Dollartecknen tänds snabbt i Hollywoodproducenternas ögon - plötsligt finns det en poäng med att utmana Disney. Nystartade DreamWorks kraftsamlar och presenterar två stjärnspäckade rollistor:
Woody Allen, Sharon Stone, Gene Hackman, Sylvester Stallone, Jennifer Lopez, Christopher Walken, Anne Bancroft, Dan Aykroyd och Danny Glover i "Antz".
Val Kilmer, Ralph Fiennes, Michelle Pfeiffer, Sandra Bullock, Jeff Goldblum, Danny Glover, Steve Martin och Helen Mirren i "Prinsen av Egypten".

Marknaden växer

Det betyder inte att Disney går under. I stället så sväller marknaden.
- Det finns ingen anledning till att inte alla filmerna kan bli hits... Det är definitivt underskott på filmer som föräldrar kan ta med sina barn på, säger filmproducenten Bill Gerber till Daily News redan 1998.
Och så rätt han fick.
2001 levererar Dreamworks den första "Shrek"-filmen som följs av andra succéer som "Madagaskar" och nu senast "Kung Fu Panda". Samtidigt som Disney och Pixar lyckats fint på sitt håll med exempelvis "Toy Story". 2011 är en animerad film mer än en marginaliserad barnfilm, det är en storsatsning och därmed har de kommersiellt säljande Hollywoodstjärnorna blivit en självklarhet på rollistorna.
- Jag skulle vilja anställa den bästa personen för jobbet. Men de stora stjärnorna är ett sätt för produktionsbolagen att få bättre distribution och bättre finansiering, särskilt på den internationella marknaden, förklarade castingagenten Ruth Lambert i Forbes förra året.

Bekvämt arbete

Och stjärnorna de tackar och tar emot. De är trötta på att hela tiden befinna sig långt hemifrån och stiga upp i ottan bara för att spendera timmar i sminket. För MTV News beskriver Angelina Jolie uppgiften som ett drömjobb:
- Det är ett latmansjobb. Du kan ta med barnen. Du kan gå i pyjamas. Jennifer (regissören) fixar allt som du skulle vilja beställa till lunch, så det slutar med att du beställer pizza med dina barn och småäter. Det är fantastiskt.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag