"Dom har ju totalt sönderretuscherat bilden. Den ser inte klok ut. Jag tycker man måste sätta ner foten och säga ifrån", säger Jessica Almenäs. Foto: Ylwa Yngvesson
"Dom har ju totalt sönderretuscherat bilden. Den ser inte klok ut. Jag tycker man måste sätta ner foten och säga ifrån", säger Jessica Almenäs. Foto: Ylwa Yngvesson
Jessica Almenäs är aktuell i "Let's dance". Foto: Olle Sporrong
Jessica Almenäs är aktuell i "Let's dance". Foto: Olle Sporrong
Foto: Olle Sporrong
 Foto: Olle Sporrong

Almenäs rasande över tidningsomslaget

Publicerad

Jessica Almenäs är rasande på tidskriften Tara.

Hon riktar sin ilska mot tidskriften efter att ha hittat sig själv – retuscherad – på tidningens omslag.

– Dom har ju totalt sönderretuscherat bilden. Den ser inte klok ut, säger Almenäs.

Programledaren och TV4-profilen Jessica Almenäs är allt annat än glad på tidskriften Tara. Hon riktar skarp kritik på Instagram mot tidskriften där hon pryder senaste omslaget.

"Helt ärligt Tara, det här tycker inte jag är okej. Såg bilden och undrade själv vem det var. Den är minst 5 år gammal och TOTALT sönderretuscherad. Finns inte en enda likhet med mig på den där bilden. Man undrar hur den som valde den tänkte egentligen? Tara, ni borde skämmas", skriver Almenäs på Instagram.

Almenäs: "Ser inte klok ut"

Jessica hoppas att Tara själv nås av kritiken och att de tänker till lite nästa gång de väljer omslag.

– Dom har ju totalt sönderretuscherat bilden. Den ser inte klok ut. Jag tycker man måste sätta ner foten och säga ifrån. Det här är dessutom en tidning för vuxna kvinnor och då retuscherar man sönder bilden så det ser ut som jag inte har några ansiktsdrag, säger Almenäs.

Hon tycker det är viktigt att man uppmärksammar det här. Hon hävdar även att bilden inte har någonting med det de pratar om i själva tidningen.

– Det är många saker här som känns väldigt fel. Det är tråkigt när tidningar gör så här. Jag tycker det är viktigt att gå ut och säga det här, för jag har fått kommentarer på min Instagram nu att folk trodde att jag varit med och valt bilden och det är ju katastrof för det där är ingenting jag står för. Verkligen inte, säger Almenäs.

"Får inga originalbilder"

Taras chefredaktör Ann Fredlund säger att tidningen inte har retuscherat bilden utan köpt den från en bildbyrå.

– Hon hade kommit med en ny bok och vi hade ingen tillgång till en ny bild som passade för omslaget. Vi vill visa kvinnor som de är men problemet är att många bilder som kommer via bildbyråer på kvinnor kan vara hårt retuscherade när man får dem. Man får inga originalbilder, säger hon.

Regler för retuschering

Gränserna för vad som är tillåtet när det kommer till retuschering av bilder är enligt Bildleverantörernas Förening (BLF) olika beroende på vad det är för typ av bild. På nyhetsbilder ska ansikten inte retuscheras eftersom det kan påverka trovärdigheten, men när det kommer till bilder i reklamsammanhang är gränsen mer flytande.
– Tidningsomslag retuscheras en del när möjligheten finns, men utgivaren måste bevaka sin trovärdighet och tänka på att det kan vara kränkande för personen på bilden. Vid modeplåtningar finns det större möjlighet till retuschering, alla som kan Photo shop kan i princip göra det, säger Johan Främst, kommunikatör på BLF.

 

LÄS MER: Jessica Almenäs om det tuffa året

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida