Koreografen Wade Robson stämde Michael Jacksons bolag – efter att ha sagt sig blivit utnyttjad sexuellt när han var sju år. Foto: Cpa / Retna Pictures / ALL OVER PRESS RETNA UKKoreografen Wade Robson stämde Michael Jacksons bolag – efter att ha sagt sig blivit utnyttjad sexuellt när han var sju år. Foto: Cpa / Retna Pictures / ALL OVER PRESS RETNA UK
Koreografen Wade Robson stämde Michael Jacksons bolag – efter att ha sagt sig blivit utnyttjad sexuellt när han var sju år. Foto: Cpa / Retna Pictures / ALL OVER PRESS RETNA UK
Foto: ©2005 Ramey Photo (310) 828-3445 / ©BULLS 0005EWA6Foto: ©2005 Ramey Photo (310) 828-3445 / ©BULLS 0005EWA6
 Foto: ©2005 Ramey Photo (310) 828-3445 / ©BULLS 0005EWA6

Utredning av hemliga Jacksonbevis

Publicerad

LONDON. Koreografen Wade Robson stämde Michael Jacksons bolag – efter att ha sagt sig blivit utnyttjad sexuellt när han var sju år.

Nu går advokaterna till motangrepp.

De hävdar att han undanhållit hemlig information i rättsprocessen, skriver Daily News.

Koreografen Wade Robson, 34, lämnade i september in en stämningsansökan mot Michael Jacksons bolag MJJ Productions och MJJ Ventures. Robson hävdade att han utnyttjades av stjärnan under sju år, fram till dess att han kom in i puberteten.

Nu har dödsboets advokater begärt att en domstol i Los Angeles ska döma Robson till att betala motsvarande 150 000 kronor som straff för att inte ha tillhandahållit all information i rättsprocessen. Det gäller bland annat material till en bok, samt omkring 70 mejl som Robson skickat till sin familj.

 

LÄS MER: Sanningen om Michael Jacksons barn

Vill ha teknisk undersökning

Advokaterna har begärt att en domare ska besluta om att Robsons mejlkonto och datorer ska genomgå en teknisk undersökning, skriver Daily News.

Koreografens advokat försvarar dock sin klient och slår tillbaka.

– Robson tillhandahöll all tillgänglig information han har som rör fallet för flera månader sedan, säger advokaten Vince Finaldi till Daily News.

– Denna framställan från Jackson-lägret är inget annat än ett genomskinligt försök att smutskasta och avskräcka ett offer för sexövergrepp samt hans familj, bara för att de har haft mod nog att träda fram och avslöja det onda sexövergreppsmaskineri som Michael Jacksons bolag i själva verket var, säger Finaldi.

Sökte upp barn

Enligt Robson och hans advokater arrangerade Jacksons bolag systematiskt för barn att få komma till Jacksons “Neverland Ranch”, genom de två bolagen. Bolagets anställda sökte upp barn och ordnade med transport och övernattning, gav dem presenter för att sedan överge dem, enligt dokument som lämnats in till Los Angeles County Superior Court.

 

LÄS MER: Efter dotterns bild – fansen tror att Michael Jackson lever

 

I samband med rättegången kring Jacksons övergrepp mot barn 2005 förnekade Wade Robson, som senare arbetade för Britney Spears och N Sync, att han utnyttjats. Han uppgav dock 2013 att flera års terapi fått honom att inse hur han hade blivit utsatt. Efter att en domare beslutat att anklagelserna var för gamla valde Robson i stället att förra året stämma Jacksons bolag.

De senaste uppgifterna ska tas upp i en ny förhandling den 2 februari.

Michael Jackson avled i juni 2009 . Efter hans död hittades det tunga narkosläkemedlet Propofol i stora mängder i hans kropp.

 

 

Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Tomas Kvarnkullen
Tomas Kvarnkullen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag