När Victoria Silvstedt anländer är fotograferna på alerten. Man vet aldrig vad den svenska stjärnmodellen hittar på.
När Victoria Silvstedt anländer är fotograferna på alerten. Man vet aldrig vad den svenska stjärnmodellen hittar på.

AB Silvstedts miljardindustri

Publicerad
Uppdaterad
LONDON. Victoria Silvstedt, 30, har i mer än tio år gjort karriär genom att synas.
Hon har blivit ett fenomen - en vandrande miljardindustri.
Nu går skandalmodellen i pension. I stället ska hon satsa allt på - kräm.
- Victoria har alltid varit en affärskvinna, säger mamma Ulla.
Det kommer en dag när fotomodellen tittar sig i spegeln och inser att karriären snart är över. Dit har Victoria Silvstedt, 30, kommit. Den skandalomsusade modellen ska sakta men säkert gå i pension. Affärskvinnan Victoria Silvstedt ska ta över. Bollnäs stolthet ska lansera sina egna skönhetsprodukter tillsammans med mamma Ulla. Lansering sker i Storbritannien nästa vår. - Jag har några år kvar som modell. Men det blir inga fler utvik. Playboy har kommit med ett erbjudande, men min man tyckte inte det var passande så jag sa nej. Jag ska skaffa barn med honom så snart som möjligt. - Jag hoppas jag kan få barn, sa Victoria Silvstedt till Expressen under en kändisfest i Stockholm i sommar. Victoria Silvstedts senaste år har varit kaotiska. På kort tid har fotomodellen och filmskådespelerskan blivit en av Europas mest kända svenskar. - Jag var i Sydeuropa med henne några dagar nyligen. Det var galet. Italienarna skrek "Victoooria Victoooria" efter henne hela tiden. Jag blev trött på det efter bara några minuter, säger Ulla Silvstedt. - Jag förstår inte hur hon har orkat. Även i Storbritannien har hon snabbt blivit en kändis. - Hon kom från ingenstans. Hon var bara överallt en dag, säger Jessica Callan, en av Daily Mirrors fruktade skvallerskribenter 3am girls. Kändisskapet har haft sin baksida. Den senaste tiden har brittiska tidningar vid flera tillfällen uppgett att fotomodellen varit otrogen mot sin man Chris Wragge. Silvstedt har förnekat uppgifterna. - Det står så mycket osant, säger mamma Ulla. Det står att hon festar. Men de skriver bara om de tre dagarna i månaden då hon är ute. Inte om de andra 27 dagarna, säger mamma Ulla. Daily Mirror bojkottar svenskan. - Victoria Silvstedt är ju inte känd för något, säger Jessica Callan. Hon är den sämsta typen av d-kändis. Hon skulle behöva bli ihop med en fotbollsspelare så att hon blev känd för något. Men alla tidningar tänker inte som Daily Mirror. Och när Victoria Silvstedt erbjöds en roll i senaste upplagan av brittiska kändis-"Big Brother" så var Silvstedt en av de tilltänkta deltagarna som erbjöds ett extra tjockt lönekuvert, 700 000 kronor även om hon röstades ut redan efter en dag. När hon i stället bestämde sig för att delta i konkurrerande "Celebrity wrestling" så tvingade hon tv-bolaget att försäkra hennes kropp för 13 miljoner kronor, uppger brittiska tidningar. - Victoria har alltid varit en affärskvinna, säger mamma Ulla. Det har hon från sin pappa som är ekonom, revisor och föreläser på universitetet. Skinn på näsan har hon fått från sin mamma. - Trots allt de skriver om henne så har hon en otroligt fin förmåga att alltid förlåta och att aldrig jaga hämnd, säger Ulla Silvstedt. - Hon har aldrig blivit bitter. Men den senaste tiden har Victoria Silvstedt planerat sin nya framtid. Och den innehåller inte skandalrubriker. - Victoria har inte så många år kvar då hon kan vika ut sig. Det inser hon själv. Nu gäller det att hitta något hon kan försörja sig med under den senare delen av livet, säger hennes nära vän och agent Adam Sutherland. - Det ska bli skönt att slippa alla skandalartiklar, säger mamma Ulla. Deras gemensamma skönhetsprodukter är dörren till Victorias nya liv. - Victoria är väldigt mån om att skönhetsmärket ska utstråla klass och kvalité, säger Adam Sutherland. Silvstedt ville kalla skönhetsprodukterna Victoria S, men stoppas av det kända amerikanska underklädesföretaget Victorias Secret. Ett brittiskt företag tillverkar produkterna. - Vi har pratat om det länge. Det ska vara gjort av naturliga produkter. Och heta saker som midsommarnatt och lingon. Engelsmännen tycker ju att allt sådant där är så exotiskt, säger mamma Ulla hemma i Bollnäs. - Victoria har alltid varit intresserad av det ekologiska och naturen. Redan när hon var sju år ville hon få vegetarisk kost i skolan. Hon ville inte döda djuren. Mamma Ulla arbetar annars med spa-terapi. Och Victoria Silvstedt har inga problem att ha mamma som affärspartner. - Det går jättebra att arbeta med Victoria. Vi är så nära varandra i vår familj. Det är vi mot världen, säger Ulla och skrattar. Daily Mirrors Jessica Callan tror inte på skönhetsprodukterna. - Vem vill köpa naturliga skönhetsprodukter av världens falskaste bystblondin, säger hon. - Det är ett skämt, eller hur? Silvstedts agent tror att Callan får äta upp sina ord. - Victoria får dagligen erbjudanden om att sätta sitt namn på produkter, men hon har alltid tackat nej. Hon vill inte sälja vad som helst. Hon är mycket smartare än vad folk tror. Hon är lika mycket en affärskvinna som en vacker modell. Jag tror folk kommer att bli förvånade när de ser vad hon kommer att åstadkomma i framtiden.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag