EXPRESSEN.SE
<span>Geely och Volvo planerar att starta ett helt nytt bilmärke, enligt uppgift. Märket ska lanseras i maj där bland annat Horbury och Visser kommer att presentera design och marknadsplan för märket. På bilden Volvo V90.<br></span>

Geely och Volvo planerar att starta ett helt nytt bilmärke, enligt uppgift. Märket ska lanseras i maj där bland annat Horbury och Visser kommer att presentera design och marknadsplan för märket. På bilden Volvo V90.

Foto: Getty Images.
Visa i helskärm
1/1

Volvos systerföretag ska starta nytt märke

Volvo och Geely utvecklar en helt ny plattform tillsammans.

Resultatet blir ett helt nytt bilmärke som ska lanseras globalt.

Flera av Volvos toppchefer har värvats till kinesiska Geely. Designchefen Peter Horbury och marknadschefen Alain Visser är bara två exempel.

Anledningen påstods vara att försöka utveckla bilmärket Geely som i dag bara säljs i Kina och är ett systermärke till Volvo.

När Volvo och Geely inledde sitt samarbete med att utveckla en ny plattform var det också för att skapa nya småbilar åt Geely.

Men i dag kan vi avslöja att Geely och Volvo planerar att starta ett helt nytt bilmärke. Märket ska lanseras i maj där bland annat Horbury och Visser kommer att presentera design och marknadsplan för märket.

 

LÄS MER: Ericsson i samarbete med Geely

 

Volvo planerar starta nytt märke

Bilarna till det nya bilmärket ska byggas på den helt nyutvecklade plattformen CMA som också ska användas för Volvos kommande 40-serie.

Bilmärket ska konkurrera med franska märket Peugeot och tyska märket Opel - det blir alltså inte ett premiummärke utan ett billigare bilmärke.

Det nya bilmärket ska lanseras globalt och till att börja med använda Volvos distributionsnät.

Enligt uppgifter fortsätter Geely och Volvo att värva nyckelpersoner till märket. Att märket ska lanseras globalt innebär försäljning i Sverige - som då får ett helt nytt bilmärke.

 

LÄS MER: Geely ökar vinsten kraftigt