EXPRESSEN.SE
I dag håller de allra högsta cheferna på Volvo en lägre profil - i alla fall när de sker presentationer inför en nordisk eller ska vi säga nordeuropeisk grupp åskådare.

I dag håller de allra högsta cheferna på Volvo en lägre profil - i alla fall när de sker presentationer inför en nordisk eller ska vi säga nordeuropeisk grupp åskådare.

Foto: Volvo

Visa i helskärm
1/1

Volvo visade mer än bara en bil

När Volvo visade nya V90 var det också en uppvisning i delat ledarskap.

Volvo har tagit begreppet "Made by Sweden" lite längre.

När bilföretag ska visa upp nya modeller handlar det alltid om vd, designchef och utvecklingschef. Och det handlar alltid om en viss hierarki. Vd inleder och designchefen tar över för att berätta om de nya linjerna och den nya designen.

Volvo följer oftast mallen men jag har märkt en gradskillnad de senaste åren. Projektledaren Victoria Falksund, som håller i hela 90-serien, fick stort utrymme på scenen och Volvo tillhör de bilföretag som tillåter fler människor att ta plats och synas.

Att en projektledare syns i samband med en visning kan tyckas självklart men så är det inte alls på andra håll i bilbranschen. Tvärtom så är det väldigt tydligt att det är de allra högsta cheferna, vd och designchef, som ska synas. Och så var det också till en början på Volvo.

LÄS MER: V70 mot V90 i tre ronder – är nya kombin bäst på allt?

Mångfalden syns på mer än ett sätt

Men i takt med att Volvo förbättrat sina resultat har också fler och fler personer tagit plats i rampljuset. Volvo är det bilföretag som allra mest visar upp att biltillverkning och bilförsäljning är ett lagarbete. Mångfalden syns på mer än ett sätt och långt ifrån bara i form av påkostade reklamfilmer.

I dag håller de allra högsta cheferna på Volvo en lägre profil - i alla fall när de sker presentationer inför en nordisk eller ska vi säga nordeuropeisk grupp åskådare.

Jag tror att Volvo gör helt rätt och att företaget upplevs som vänligare och mera lyhört. Volvo har konsekvent använt både killar och tjejer som värdar och värdinnor på stora bilsalonger och det hoppas jag att de fortsätter med - trots att flera konkurrenter snarare har en negativ utveckling på det området. När det blir fler och fler lättklädda kvinnor framför de nya bilarna är Volvo undantaget.

***

Volvo-visningen i veckan hade det mesta och Volvo fick mycket beröm för nya V90 - men jag är lite besviken på att bilen visades i silver. Det finns betydligt snyggare färger än så.