EXPRESSEN.SE
Nya V90.

Nya V90.

Foto: Volvo
V70 i sin sista version – Classic.

V70 i sin sista version – Classic.

Foto: David Jakobsson
Visa i helskärm
1/1

Volvo V90 mot V70 – match i tre ronder

Det är svårt att inte jämföra Volvo V90 med den omåttligt populära föregångaren V70.

Den nya kombin vinner på många punkter – men inte riktigt alla.

Utrymme

Volvo V90 är en familjebil. Därför är den första uppenbara jämförelsen rymligheten.

Många ögonbryn höjdes när tillverkaren visade hur mycket bakpartiet – de så kallade D-stolparna – sluttar framåt. Det inskränker på bagageutrymmet, men chefsdesignern Thomas Ingenlath var snabb med att poängtera att V90 ändå inte kommer att få ett mindre lastutrymme.

Volvo valde under gårdagen att inte prata om kapaciteten i liter, men den totala volymen talar ändå sitt tydliga språk – V70 rymmer 575 liter, medan V90 sväljer 560 liter. Med nedfällda baksäten slukar V70 1 600 liter mot V90:s 1 526 liter. Även den ronden tar den gamla trotjänaren hem. Men det är marginella skillnader vi pratar om, och de flesta kommer nog inte ha några som helst problem med att få in sin packning i V90:s avlånga bagageutrymme.

I nytillskottets kupé är det riktigt rymligt, vilket sannolikt beror på att bilen är 12,2 centimeter längre än föregångaren. Även en lång person får riktigt bra benutrymme – både i fram och bak. Däremot upplevs V70 som aningen större på bredden i baksätet. Det blir trångt i V90 när tre vuxna tar plats bredvid varandra i bak, även om det kanske inte händer så ofta.

 

Teknik

Säkerhet har länge varit Volvos signum. Nyare versioner av Volvo V70 har förutom fem stjärnor i Euro NCAP en rad system för aktiv säkerhet – däribland autobroms, kollisionsvarnare, körassistent och fotgängarskydd.

Här tar V90 ytterligare ett kliv upp. Den erbjuds med samtliga system som finns i XC90 och S90. Det innefattar den vidareutvecklade versionen av Volvos adaptiva farthållare "Pilot Assist" med autobroms, som numera fungerar utan att en bil ligger framför. En annan finess är systemet "Pedestrian Detection", vilket får bilen att stanna både för människor och stora djur.

V90 har samma infotainment-system som presenterades i samband med XC90, med en stor touch-skärm som står på högkant. Det kommer med funktioner för uppkoppling där mobiltelefoner kan synkroniseras med Apple CarPlay. Tekniken känns som en naturlig utveckling av det som fanns i tidigare bilar, och för ett fordon i den här prisklassen känns funktionerna givna.

 

 

Motorer

Volvo V90 kommer att finnas med två dieselalternativ, två bensinare och som laddhybrid.

Instegsmotorn D4 har en maximal effekt på 190 hästkrafter och ett vridmoment på 400 Nm. Kraften skickas till framhjulen via den sexväxlade manuella växellådan. Med D4-alternativet ska S90 klara 0-100 på 8,5 sekunder och en toppfart på 225 kilometer i timmen. Bränsleförbrukningen landar på 0,45 liter per mil blandad körning.

Det större dieselalternativet D5 på 235 hästkrafter har ett vridmoment på 480 Nm, vilket gör att S90 gör 0-100 på 7,2 sekunder med en toppfart på 240 kilometer i timmen. Den förbrukar då 0,49 liter per mil.

Den 254 hästkrafter starka bensinmotorn T5 har ett vridmoment på 350 Nm. Det ger den prestanda för att klara 0-100 på 7 sekunder med en toppfart på 230 kilometer i timmen. Storasyskonet T6 levererar 320 hästkrafter och 400 Nm. Med den går 0-100 0,9 sekunder snabbare än med T5. Bränsleförbrukningen för de två är 0,68 respektive 0,74 liter per mil.

T8-drivlinan – laddhybriden som väntas komma senare – är oförändrad från XC90, vilket betyder automatlåda, fyrhjulsdrift, 407 hästkrafter och ett vridmoment på 640 Nm. 0-100 går på 5,2 sekunder och toppfarten är 230 kilometer i timmen. Förbrukningen landar på låga 0,21 liter milen.

Under huven på Volvo V70 T4 Classic sitter en bensinmotor på 190 hästkrafter och ett vridmoment på 300 Nm. Med den toppar bilen 210 kilometer i timmen och drar 0,6 liter milen. Av allt att döma verkar Volvo ha tagit flera kliv i rätt rikting med motorerna för sin senaste generation av bilar.