EXPRESSEN.SE
Testbilen är en så kallad förseriebil, vilket innebär att den inte riktigt är klar för produktion. Men enligt Volvos utvecklingschef Peter Mertens är den väldigt nära den färdiga produkten.

Testbilen är en så kallad förseriebil, vilket innebär att den inte riktigt är klar för produktion. Men enligt Volvos utvecklingschef Peter Mertens är den väldigt nära den färdiga produkten.

Foto: Volvo

Chassit och stabiliteten imponerar verkligen. Nu kan vi knappt vänta på att få köra S90 på torr asfalt.

Chassit och stabiliteten imponerar verkligen. Nu kan vi knappt vänta på att få köra S90 på torr asfalt.

Foto: Volvo

Foto: Volvo

Foto: Volvo

Visa i helskärm
1/1

Nya Volvo S90 briljerar i snön

Volvo har blivit något helt nytt.

Med köregenskaperna i nya S90 gör Volvo ett allvarligt försök att matcha tillverkare som BMW och Audi på deras egen hemmabana.

Som ren bonus har Volvo byggt en bil som är det allra bästa jag kört på snö och is.

Vi befinner oss på hemlig ort i norra Sverige. Det är här - i tuffast möjliga vinterklimat - som Volvo byggt en helt egen testanläggning och det är här som utvecklingschefen Peter Mertens om några veckor ska slutgodkänna S90 för produktion.

Vi är en handfull journalister från USA, Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Sverige som under ett stort säkerhetspådrag släpps in på anläggningen.

 

BETYG+BILDER: Så bra är Volvo S90 i 10 kategorier


Nära den färdiga versionen

Utanför en verkstadsbyggnad står dagens testbilar uppradade. Förutom S90 ska vi få testa XC90 T8 på snö och is. Vi får testköra succébilen XC60 med de nya drivlinorna T5 och T6 med fyrhjulsdrift.

Men bilarna vi hela tiden längtar efter och sneglar på är två S90 - en med dieselmotorn D5 på 235 hästkrafter samt en med bensinmotorn T6 på 320 hästkrafter. Båda bilarna har automatlåda, fyrhjulsdrift och luftfjädring. D5-motorn är dessutom utrustad med Volvos nya teknik PowerPulse som ger bättre acceleration från stillastående. Tekniken bygger på en kompressor som trycker in luft tills turbon varvat igång ordentligt.

Bilarna är så kallade förseriebilar och byggdes i fabriken i Torslanda i oktober förra året. Men bilarna är väldigt nära den produktionsklara bil som Peter Mertens ska godkänna.

Det kittlar lite när jag kliver in - och ner - i nya Volvo S90. Jag är en av de absolut första utanför Volvo som får tillfälle att köra bilen. Framför mig ligger hela den långa och fina testbanan med snö- och istäckta vägar.

 

BETYG+BILDER: Så bra är Volvo S90 i 10 kategorier


Fantastiskt chassi

På tre raksträckor får vi möjlighet att verkligen provocera bilen i djup snö. Jag passar också på att genomföra ett antal bromstester i riktigt hög fart - som snabbast kör jag 160 km/tim.

Båda proven visar bilens balans och ger en bra vink om hur chassit fungerar. Och som utvecklingschefen Peter Mertens säger när han åker med på ett av testvarven: kan vi bygga en bil som fungerar bra på snö och is så kommer den att fungera ännu bättre på torr asfalt.

Mertens sa redan för några veckor sedan okej till chassit på nya S90 - det allra viktigaste för att få till vägegenskaperna. Mertens ord var: rör det inte, det är perfekt.

Jag håller med - och jag imponeras av ett par saker i nya S90:

Styrningen. Den är väldigt bra i nya XC90 men ännu lite bättre i S90. Volvo har förfinat inställningen och även gjort styrningen lite snabbare runt neutralläget. I XC90 vill Volvo ha en lite lugnare reaktion medan det i S90 ska styra direkt. Och styrningen är väldigt väl balanserad - direkt men inte alls nervös.

Stabiliteten. Volvos fyrhjulsdrift måste vara bland de allra bästa i bilvärlden. För oj vad bilen hanterar isen och den djupa snön väl. Jag körde nyligen en BMW 7-serie på is och jag har kört många premiumbilar på svenska vintervägar utan att ha samma trygghetskänsla som i Volvo S90. Jag kan köra 100-120 km/tim i de svepande kurvorna utan att bilen känns det minsta ostadig. Fyrhjulsdriften, chassit och styrningen lyder hela tiden minsta rörelse och bilen känns oerhört trygg och förutsägbar. Det jag vill gör bilen. Det är helt enkelt bland de allra bästa jag kört på snö och is någonsin.

 

BETYG+BILDER: Så bra är Volvo S90 i 10 kategorier


Stor körglädje

Jag testar också PowerPulse-tekniken men det är svårt att se ett direkt resultat på så här pass hala vägar. Systemet kommer till att börja med i D5-dieseln men chefen för utvecklingen av Volvos stora bilar, Håkan Ivarsson, kan PowerPulse-tekniken byggas till samtliga dieselmotorer.

Vi har redan berömt den fina designen och de fina innerutrymmena i S90. När jag nu sitter och kör bilen är den låga sittpositionen tydlig, även om stolen går att justera väldigt mycket. Jag åker också ett par varv i baksätet och här finns det gott om benutrymme, även om fötterna lätt fastnar under stolen framför om den sänks ner.

Interiören är hämtad från XC90 med den skillnaden att lutningen på pekskärmen ändrats för att synas lite bättre från förarplatsen.

I början på juni ska vi få testa nya S90 på torra asfaltsvägar. Och efter snöäventyret norr om polcirkeln så längtar jag redan. Allra helst skulle jag vilja ta ut den här snygga och stora sedanen på en racerbana och testa gränserna. Det säger en hel del om körglädjen i nya Volvo S90.

 

BETYG+BILDER: Så bra är Volvo S90 i 10 kategorier