EXPRESSEN.SE
Volvo ser ett ökat intresse för privatleasing även av dyrare bilar.

Volvo ser ett ökat intresse för privatleasing även av dyrare bilar.

Foto: Volvo
Visa i helskärm
1/1

Volvo: Privatleasing är här för att stanna

Privatleasing är hett i Sverige.

Förra året sattes ett nytt rekord i antal leasingavtal och Volvos chef i Sverige, Kristian Elvefors, är säker på att den utvecklingen kommer att fortsätta.

Privatleasing är det nya sättet att skaffa sig en ny bil. Förra året tecknades 27 000 privatleasingavtal i Sverige vilket var nytt rekord. Och prognosen säger att inom fem år kommer privatleasing vara det vanligaste sättet att skaffa sig en ny bil på.

Volvos chef i Sverige, Kristian Elvefors, håller med:

- Sverige har varit en konservativ marknad och vi ligger efter resten av världen när det gäller privatleasing. Vi ser ett ökat intresse och vi ser också att fler är intresserade av att leasa dyrare bilar.

LÄS MER: Nya V90 – här är svenska priserna

Privatleasing av dyra bilar en ny trend

Det finns kunder som kan lägga 10-15 000 kronor per månad på en bil, och de gillar den formen.

- Många vill göra annat för pengarna än att lägga sätta fast dem i en bil. Har en familj 50 000 kronor så kanske de väljer att resa i stället för att köpa en ny bil, och då är privatleasing ett bra alternativ.

Kommer vi också att se leasing av begagnade bilar?

- Ja, det tror jag. När det gäller begagnade bilar så är det svåra att beräkna servicekostnaden men det är möjligt och jag tror att vi kommer att få se såna exempel. Även här handlar det om att de som väljer en dyrare bil vill ha dem ägarformen.

Vad är viktigt att tänka på när det gäller privatleasing?

- Att vara ärlig mot kunden när det gäller avtalet, hur bilen ska lämnas tillbaka och vad avtalet innehåller.

Tror ni att nya V90 blir en bil som privatleasas?

- Ja, vi ser som sagt ett ökat intresse för privatleasing även när det gäller dyrare bilar. Och det kommer inte bara att handla om att välja det billigaste utan också välja välutrustade bilar.