ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
En gissning är att Volvos nya Kina-modell kommer att bygga på Volvo Concept Universe. Foto: Teknikens Värld
En gissning är att Volvos nya Kina-modell kommer att bygga på Volvo Concept Universe. Foto: Teknikens Värld

Volvo lanserar en helt ny stor bilmodell i år

ANNONS:
Mer från Teknikens Värld
PRENUMERERA PÅ ALLT OM BILAR

I höst står Volvos nya fabrik i Kina färdig, redo för produktion. Volvo Personvagnars utvecklingschef Peter Mertens avslöjar i dagens GP att en helt ny modell ska byggas där, en modell avsedd för Kina.

Under 2012 backade Volvos försäljning på den så viktiga kinesiska bilmarknaden. 42 000 bilar färre sålde man jämfört med året innan. Förutsättningarna för att avancera försäljningsmässigt kommer inom kort att förbättras då kommande höst innehåller öppningen av en helt ny fabrik i Chengdu.

Tillsammans med en ny marknadsorganisation i Kina sedan i höstas siktar man på att öka sin försäljning med omkring 7-8 procent i år och framöver ännu mer. 2020 vill man sälja 200 000 bilar årligen i Kina.

För gamla modeller

Men för att nå målen måste man hitta på något annat än att sälja gamla S40 och S80. Peter Mertens, utvecklingschef hos Volvo Personvagnar, avslöjar i dagens GP att Volvo ska lansera en helt ny modell, speciellt utvecklad för just den kinesiska marknaden.

Vi kommer att släppa en helt ny bil för Kina i år. Det kommer att bli vår volymbil i Kina och vår första bil anpassad till den marknaden, säger han till GP.

Mertens vill inte avslöja exakt när bilen lanseras eller vad den kommer att heta, men han bjuder åtminstone på informationen om att det handlar om en större bilmodell skräddarsydd för kineserna. Kan det röra sig om Volvo Concept Universe (se bilder via länk) i någon form? Mycket möjligt.

"Bra drag"

Experter på den kinesiska bilmarknaden ser positivt på att Volvo lanserar en helt ny modell som ska byggas i Kina och vara avsedd för Kina. Dels för att nuvarande modellprogram inte är attraktivt längre på grund av sin ålder men också för att lokal tillverkning minskar kostnaderna och därmed kan slutproduktens pris hållas i schack. Som exempel tar experterna Audis modeller i Kina som till 80 procent består av delar som tillverkas lokalt och därmed är mer konkurrenskraftiga än Volvos motsvarigheter.

Experterna tror inte heller att det finns risker med att bygga bilar i Kina då kvalitets- och teknikkraven hos biltillverkarna är desamma oavsett var de tillverkar sina bilar. Som exempel tas Honda, ett märke med erkänt hög kvalitet, som exporterar bilar som byggs i just Kina.

 

Fler bilder på kinesiska Volvo Concept Universe ser du via länken här intill.

Mejla Skriv ut
Rätta text- och faktafel
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
MEST LÄSTA ARTIKLARNA PÅ MOTOR
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
REDAKTIONENS BLOGGAR
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
MEST LÄST I DAG
ALLT OM BILAR
ANNONS:
Senaste artiklar
ALLT OM BILAR
ANNONS:
TRAFIKSKOLA
BLOGG
ANNONS:
BEGAGNAT
NYBILSTESTER
QUIZ
ANNONS:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar: