EXPRESSEN.SE
Volvo S90 – en av bilarna som ska säkra Volvos framtid och tillväxt.

Volvo S90 – en av bilarna som ska säkra Volvos framtid och tillväxt.

Foto: Volvo
Visa i helskärm
1/1

Volvo bland vinnarna i Europa

Jeep, Smart och Jaguar.

Där har ni de tre största vinnarna på den europeiska bilmarknaden under 2015.

Men även Volvo kan gotta sig åt fina siffror.

Bilmarknaden i Europa överträffade alla förväntningar under 2015 med totalt 14,2 miljoner sålda bilar Det betyder en ökning på hela 9,2 procent jämfört med 2014. Under bilkrisåren 2007-2008 pratades det om att bilförsäljningen i Europa skulle få svårt att nå över 11 miljoner sålda bilar under många år framöver.

Men återhämtningen gick snabbare än så. Att ökningen gick från prognosen på tre procent till över nio procent förklaras med att det fanns en stort uppdämt behov av nya bilar efter fler år av sjunkande siffror samt att hela ekonomin i Europa har återhämtat sig snabbt efter finanskrisen.

Lilla Jeep Renegade gör succé

Och när bilbranschen ökar finns det såklart bilmärken som klarat av att utnyttja tillväxten lite mer än andra. Till dem hör Jeep, Smart och Jaguar. Hos Jeep var det främst nya Renegade som satte fart på försäljningen. Nya SmartForTwo - där Smart samarbetade med Renault - har också sålt väldigt bra.

Jaguar lyckades väldigt bra med sin nya modell XE, som också är med i finalen av Årets Bil 2016.

Totalt ökade bilförsäljningen på 28 av Europas 33 marknader.

Men det finns såklart också förlorare. Att Chevrolet finns bland dem är inte så konstigt med tanke på att GM drog undan Chevrolet från Europa för att ge plats för Opel att växa.

LÄS MER: Volvo börjar året med rivstart

VW fortfarande störst – trots skandal

Volkswagen-skandalen verkar inte ha drabbat märket nämnvärt även om tillväxten var något lägre än marknaden i stort. VW tappade marknadsandelar men är fortfarande med god marginal största bilmärke i Europa med sin andel på 12,2 procent.

Ford är tvåa i Europa med 1,02 miljoner sålda bilar. Bakom Ford körde Renault förbi Opel/Vauxhall och tog tredjeplatsen.

Ser vi till lite större bilkoncerner så ökade JLR, det vill säga Jaguar/Land Rover allra mest men även Daimler (Mercedes) och Fiat/Chrysler ökade mycket.

Volvo återfinns på den över halvan med en ökning på hela 11,7 procent. I Europa sålde Volvo under 2015 drygt 285 000 bilar.

Bland bilmärken som minskat finns förutom Chevrolet även Lancia/Chrysler, DS, Alfa Romeo och Honda. Men då har till exempel DS precis dragit igång sin försäljning efter utbrytningen från Citroën.