EXPRESSEN.SE
Foto: Volvo
Visa i helskärm
1/1

Volvo-återkallelsen visar på ett allvarligt systemfel

Volvo återkallar 59 000 bilar för mjukvarufel.

Återkallelsen visar att Europa - även på det här området - behöver ta efter USA.

Då hade vi sluppit röran runt Volvos besked.

Redan för två veckor sedan började det dyka upp vittnesmål och berättelser om hur Volvo-bilar plötsligt stannar. Felet beror på ett problem i den mjukvara som styr Volvos senaste version av den femcylindriga dieselmotorn.

Vi berättade i lördags om en incident där en Volvobil stannade i en rondell och en timmerbil vara nära att ramma bilen. Men hittills har Volvo inte någon information om några olyckor som kan relateras till felet.

Skapade onödig oro

Såna här fel händer hela tiden i bilbranschen och ska man säga något om Volvos fall så var det kanske tur i oturen att felet inträffade just nu - när den femcylindriga motorn betyder lite mindre för Volvo än tidigare. Volvo har byggt upp ett stort förtroende för sin femcylindriga diesel och felet hade varit jobbigare om det inträffat för två, tre år sedan.

Men oavsett det så vittnar Volvos hantering av problemet om att Europa behöver få samma typ av reglering av återkallelser som finns i USA.

Vi pratade med representanter för Volvo i fredags men kunde då inte få någon klarhet i antalet berörda bilar. Ändå kunde Volvo lite senare berätta att det handlade om 59 000 bilar. Och då hade redan flera bilägare fått brev av Volvo.

Den här röran i rapporteringen skapade onödig oro bland bilägare.

I USA finns en myndighet som hela tiden kontrollerar felrapporter från bilföretagen. Företagen är skyldiga att berätta om det finns ett problem som är av samma typ eller har en viss regelbundenhet.

Hade hanterats snabbare

I det här fallet hade myndigheten snabbt agerat när de sett att Volvo fått in klagomål och felrapporter på bilar. De hade då tvingat Volvo att snabbt ta reda på hur många bilar som är berörda, berätta det för alla bilägare och för medierna.

Självklart finns det fall även i USA där det gått snett. Det finns misstanke om att biltillverkare mörkat felrapporter och det finns tillverkare som inte agerat enligt reglerna.

Men i samtliga fall slår felhanteringen hårt mot tillverkaren i form av böter och skadat anseende.

Självklart kan det också vara så att ett fel av den typen som Volvo-bilarna drabbades av når allmänheten före det når fram till myndigheten. Men då kan vi i alla fall vara trygga i att det finns ett regelverk i bakgrunden och vi slipper vara i händerna på biltillverkarnas godtycke.

Volvo har hanterat mjukvarufelet så bra de kan inom ramen för dagens regler. Men vi behöver tydligare regler och anvisningar om det här ska gå till, liknande det som finns i USA.