EXPRESSEN.SE
Nya Audi A4 Avant trivs bra i svensk vinter.

Nya Audi A4 Avant trivs bra i svensk vinter.

Foto: David Jakobsson

Nya Audi A4 Avant

Nya Audi A4 Avant

Foto: David Jakobsson

Nya Audi A4 Avant

Nya Audi A4 Avant

Foto: David Jakobsson

Nya Audi A4 Avant

Nya Audi A4 Avant

Foto: David Jakobsson

Visa i helskärm
1/1

Vi testar A4 Avant i sitt rätta element

Nya Audi A4 var bra redan när vi testade en tvåhjulsdriven sedanversion förra året.

Nu, när vi kör bilen med fyrhjulsdrift och kombikaross genom ett iskallt Vintersverige är den helt fantastisk.

Här är Audi A4 Avant i sitt rätta element.

Det är fascinerande hur stor skillnad det kan vara mellan två till synes helt lika bilar. Olika motorer, olika växellådor, två- eller fyrhjulsdrift – det här är saker som kan förändra känslan i en bilmodell radikalt.

Här är ett bra exempel: Första gången jag satt bakom ratten på nya Audi A4 var i höstas.

Vi körde genom norra Danmark på torra asfaltsvägar och njöt av livet.

Bilen var en silvergrå A4 sedan med bensindriven 150-hästarsmotor och manuell växellåda. Visst gillade jag både bilen och motorn, men jag blev knappast berörd av den.

BETYG I 10 KATEGORIER: Så bra är nya A4 Avant

Imponerar när vintern är som tuffast

När jag nu kör Audi A4 igen är det mesta annorlunda. Det svensk vinter när den är som tuffast, snötäcket ligger tungt där vi drar fram och kylan suger i karossen. Den här gången har vi lånat kombiversionen Audi A4 Avant.

Bilen är utrustad med en dieselmotor på 190 hästar och 400 Newtonmeter, en sjuväxlad automatlåda – och fyrhjulsdrift. Plötsligt älskar jag nya Audi A4.

Kanske är det motorn som betyder mest för den nya upplevelsen här. Den extra effekten och det extra vridet jämför med den bensinare vi tidigare kört ger bilen en ny karaktär. Den är starkare på låga varv och behöver därför inte varvas lika hårt. I kombination med automatlådan gör det körningen mer avslappnad.

Fyrhjulsdriften gör också sitt till. På snö och is ger den, naturligtvis, bättre framkomlighet och mer stabilitet under acceleration. Men även på torr väg – jo vi fick faktiskt uppleva det också – gör quattro mycket för känslan av balans i bilen och förstärker chassits fina egenskaper.

BETYG I 10 KATEGORIER: Så bra är nya A4 Avant

Helrätt att välja kombin

De flesta som köper en Audi A4 väljer att satsa en Avant. Och det gör de rätt i. Lastutrymmet i nya Audi A4 Avant har vuxit jämfört med den gamla modellen, nu lastar man enligt Audi 505 liter upp till insynsskyddet. Lastutrymmet är dessutom lätt att använda – väggarna är släta utan störande hjulhus, lasthöjden är låg, lastöppningen bred och lastöglorna bra placerade. Dessutom gillar jag det elektriska insynsskyddet som automatiskt öppnas och stängs.

Kombikarossen har en högre taklinje och bjuder också på bättre takhöjd i bak. I sedanen blir det svårt att sitta rakt om man än fullvuxen, vi blev lite besvikna på detta när vi testade i höstas. Här i kombin sitter vi som kungar i baksätet utan att gnugga frisyrerna mot taket.

Det är ganska vanligt att en kombiversion av en modell bullrar mer än sedanversionen. Ibland kan man nästan uppleva att kombiskåpet fungerar som en stör högtalare som förstärker vägbullret. Men så är det inte här. Audi har trollat och vi upplever A4 Avant som lika tyst som sedanen.

BETYG I 10 KATEGORIER: Så bra är nya A4 Avant

Kombin dyrare – men ett vettigare köp

Audi A4 är en dyr bil, priserna börjar på 299 000 kronor – då får man en sedan med 150-hästarsbensinare. En kombi med 190-hästarsdiesel, quattro och automatlåda kostar betydligt mer, här börjar priserna från 378 000 kronor.

Trots det tycker jag att den senare är ett bättre köp. För med det är först med en lite starkare motor och fyrhjulsdrift som fina Audi A4 kommer till sin rätt.

Funderar man på att köpa snikversionen kan man lika gärna strunta i det och köpa en billigare modell.

BETYG I 10 KATEGORIER: Så bra är nya A4 Avant