EXPRESSEN.SE
Mercedes-Benz G 500 4x4²

Mercedes-Benz G 500 4x4²

Foto: Johan Marklund

Mercedes-Benz G 500 4x4²

Mercedes-Benz G 500 4x4²

Foto: Johan Marklund

Mercedes-Benz G 500 4x4²

Mercedes-Benz G 500 4x4²

Foto: Johan Marklund

Mercedes-Benz G 500 4x4²

Mercedes-Benz G 500 4x4²

Foto: Johan Marklund

Mercedes-Benz G 500 4x4²

Mercedes-Benz G 500 4x4²

Foto: Johan Marklund

Mercedes-Benz G 500 4x4²

Mercedes-Benz G 500 4x4²

Foto: Johan Marklund

Mercedes-Benz G 500 4x4²

Mercedes-Benz G 500 4x4²

Foto: Johan Marklund

Visa i helskärm
1/1

Vi kör monstertrucken Mercedes G 500 4x4²

Mercedes-Benz G 500 4x4² kan vara en av de tuffaste bilar som någonsin byggts.

Eller så är den bara pinsam.

Efter en vecka med den här tyska monstertrucken kan vi i alla fall slå fast en sak:

Det finns ytterst få bilar som väcker lika mycket uppmärksamhet.

I närmare fyra decennier har Mercedes Benz G-Klass varit en av de mest hårdhudade modellerna som finns.

Bilen är byggd för att klara riktigt tuffa utmaningar och det är en bil som bland annat tjänstgör hos militära organisationer över hela världen, bland annat hos tyska Bundeswehr, österrikiska Bundesheer och av den svenska Försvarsmakten där bilen går under namnet "Personterrängbil 5”.

Mercedes-Benz G-Klass, tidigare också känd som Geländewagen eller G-Wagen, började tillverkas 1979.

Målet var att leverera en offroadbil som kunde utmana ikonen Land Rover Defender om herraväldet i terrängen – samtidigt som den nu för tiden kanske främst byggs för att locka till sig rika stadsbor som tröttnat på mesigare suvar som BMW X5, Audi Q7 och Volvo XC90.

LISTA: 10 bästa suvarna i olika prisklasser

G 500 4x4² för dem som vill ta nästa steg

Mercedes-Benz G 500 4x4² är bilen för dem som vill ta nästa steg, för dem som tycker att vanliga G-Klass är för alldaglig. Modellen har en V8 på fyra liter och biturbo, samma motor som sitter i vanliga G 500.

Effekten anges till 422 hästar och vridmomentet till 610 Newtonmeter.

Det är en mäktig motor som passar bra i den här stora bilen. Maskinen är urstark och accelererar trots en tjänstevikt på sanslösa tre ton från 0 till 100 km/h på bara 6,9 sekunder. Dessutom låter V8:an alldeles underbart, det är ett slags dovt muller som både låter härligt oborstat och tekniskt sofistikerat på samma gång.

Chassit är variabelt och har fått dubbla fjäderdämparben, det ser skitläckert ut när man tittar in bakom de 22 tum stora fälgarna. Här hittar vi också portalaxlar som sitter vid varje hjul för att markfrigången ska bli bättre. Och bra är den – 44 centimeter uppger Mercedes.

LISTA: 11 bra suvar till fyndpris

Tuggar sig fram som en dinosaurie

Stötdämparna är adaptiva och anpassar bilen till olika typer av underlag. G 500 4x4² har ett vadningsdjup på 100 centimeter, permanent fyrhjulsdrift och tre 100-procentiga differentialspärrar. Det är med stort självförtroende jag styr ut G 500 4x4² på en terrängbana söder om Stockholm där den på riktigt ska få visa vad den går för.

Och Mercedes-Benz G 500 4x4² är naturligtvis helt fantastisk i terrängen, utan tvekan det bästa jag kört i sådana här sammanhang.

Som en beslutsam dinosaurie tuggar sig bilen fram genom det lösa underlaget och påbörjar sen en klättring upp för en mycket brant vägg av blöt sand. Hjulen spinner en liten aning, men när jag släpper av på gasen får de fäste och den tunga bilen arbetar sig lugnt och metodiskt upp mot sitt mål.

Äventyret fortsätter sen – bokstavligt – över stock och sten. Det är egentligen halt och svårkört här, men tack vara de överlägsna terrängegenskaperna blir det lekande lätt. Den största utmaningen blir att försöka undvika att repa fälgarna.

Pippigul lack kostar 227 700 kronor extra

De flesta Mercedes-Benz G 500 4x4² kommer dock inte att köras i terräng, de är alldeles för dyra. Grundpriset är hissnande 2 185 000 kronor och till det kommer den extrautrustning man vill ha. Till exempel kostar den gula lacken som kallas ”Electric Beam” – håll i er nu – 227 700 kronor extra. Räkna alltså med att de här monstertruckarna kommer att köras mycket försiktigt på fina asfaltsvägar.

Den här versionen av G-Klass är dock inte speciellt trevlig att köra på vägar. Visst är det roligt att klättra upp i den här extremt höga bilen och vrida i gång den mäktiga V8:an.

Och visst känner man sig rätt kaxig när man glider upp bakom en normalstor suv som Audi Q7, BMW X5 eller Volvo XC90 och kan konstatera att deras tak bara når upp till Mercans motorhuv. Men att köra den… Nej. När nyhetens behag har lagt sig är det här faktiskt inte så kul.

LISTA: 10 suvar du kan ha råd att köpa

Vinglig, bullrig och sällsynt opraktisk

Mercedes-Benz G 500 4x4² är en vinglig skapelse. I motorvägsfart får man hålla tungan rätt i mun om man ska lyckas hålla den breda bilen kvar i sin fil. Och om det blåser mycket kan det bli snudd på obehagligt.

Visst är fjädringskomforten bra och visst sitter man skönt i de påkostade stolarna, men bilen är rätt bullrig och när hastigheten ökar letar sig en hel del vindljud in i kupén.

I stan är den inte heller speciellt bra.

Jag tar en ordentlig tur runt Östermalm i Stockholm, bara för att känna hur det känns och för att mina fördomar säger mig att någon av de här bilarna kanske kommer att hamna här. Naturligtvis är det ett sällsynt opraktisk bilval för den här miljön. Det är marigt att hantera bilen på de trånga gatorna och självklart får man problem. Att parkera, till exempel. Bilen är nämligen alldeles för hög för att komma in i ett normalt p-garage. Jag tvingas felparkera efter en halvtimmes jakt på p-plats, av någon märklig anledning lyckades jag dock undvika böter. Kanske nådde p-vakterna inte upp till framrutan för att klämma fast en bot?

Rätt bil för den som vill vara värst

Okej, den kanske inte är så praktisk – men Mercedes-Benz G 500 4x4² är en bil som drar uppmärksamhet till sig som ingen annan. Det spelar ingen roll om den får konkurrens av bilar från Range Rover, Ferrari, Lamborghini eller Roll-Royce – det är alltid Mercedes-Benz G 500 4x4² som kommer att stjäla showen.

Och här har vi själva poängen med den.

Kommer man i den här bilen är man värst. Punkt.

LISTA: 11 bra småsuvar för under 100 000 kronor