EXPRESSEN.SE
Volvo XC90 är en av finalisterna till titeln ”Årets Bil”, och på tordag premiärvisas helt nya Volvo V90.

Volvo XC90 är en av finalisterna till titeln ”Årets Bil”, och på tordag premiärvisas helt nya Volvo V90.

Foto: Volvo

Visa i helskärm
1/1

”Tuffa krav, men vi följer reglerna”

MORTEFONTAINE. Volvos utvecklingschef Peter Mertens tycker att det är bra att eu röstat igenom nya regler för utsläpp och tester av bilar.

- Jag hoppas att det lugnar ner sig nu när vi har fått tydliga ramar och regler. Det kommer att bli tufft att klara kraven men vi kommer att följa reglerna, säger Mertens.

Volvos utvecklingschef Peter Mertens följer Årets Bil-testerna i Mortefontaine ingående. Han är på plats för att förklara och berätta allt om nya XC90 inför Årets Bil-juryn.

Vi passade på att fråga Mertens om de färska eu-reglerna som röstades igenom i parlamentet nyligen. Reglerna betyder i praktiken halverade utsläpp från och med hösten 2017 och betydligt tuffare krav på utsläpp från dieselbilar.

Var det en överraskning att reglerna röstades igenom, det fanns de som ville ha ännu tuffare krav?

- Nej, det var väntat. Och reglerna är tillräckligt tuffa. Vi ser också mellan raderna en tendens att prata ner diesel som bränsle och det är lite synd. Diesel har hjälpt oss att sänka CO2-utsläppen över tid, det hade varit svårt för att inte säga omöjligt utan diesel.

- Jag vill också påstå att det är omöjligt för oss att komma ner till 96 gram CO2 per kilometer utan dieselbilar. Det är lite populistiskt och orealistiskt att säga att vi inte ska ha diesel.

LÄS MER: Volvo måste dubbla takten – lång väntetid på XC90

 

De nya reglerna innebär att Europa och USA kommer lite närmare varandra, är det bra?

- Ja. Men för oss betyder det inte så mycket då vi inte planerar att ta dieselbilar till USA, inte i en nära framtid i alla fall. Vi får studera nu vad som händer med diesel i USA. I Europa säljer vi 90 procent dieselbilar så här är det viktigt för oss.

Är biodiesel lösningen, och när i så fall?

- Jag vet inte, det där går i vågor. Det är alltid pratet om diesel kontra mat. Ibland är det populärt att prata biodiesel, ibland inte - vi får se.

I de nya reglerna ska bilarna börja mätas enligt det som kallas "verklig körning". Men vet ni hur det ska gå till? Verklig körning är en sak i norra Sverige och en annan i södra Spanien - får ni välja var det mäts?

- Det står i reglerna att mätningen ska kunna göras på valfri plats, så, vi får se. Men det är bra att vi får en mätmetod som i alla fall är närmare verkligheten.

Det pratas också om bötesbelopp på 300 000 kronor per bil för den som inte följer reglerna. Det är högt.

- Ja, men för oss handlar det inte om att följa reglerna för pengarnas skull. Det ligger inte i vår kultur att fuska, inte i den svenska och absolut inte i Volvos. Vi kommer att följa de nya reglerna, vi kommer att använda de ramar vi fått att hålla oss till.

Det är en spännande vecka för Volvo med Årets Bil-finalen, ekonomiskt resultat och visning av nya V90. Kul?

- Ja, det är den mest spännande tiden sedan jag började på Volvo. Allt vi pratade om i början börjar falla på plats och det är kul att se hur bra bilarna tas emot. Nu är vi mitt XC90, S90 och så V90 - det är väldigt spännande.