EXPRESSEN.SE
Det är trångt runt Tesla Model X i Genève. Särskilt intressant är hur måsvingedörrarna fungerar på riktigt.

Det är trångt runt Tesla Model X i Genève. Särskilt intressant är hur måsvingedörrarna fungerar på riktigt.

Foto: Jan-Erik Berggren
Foto: Tesla
Visa i helskärm
1/1

Trångt runt Tesla Model X i Genève

GENÈVE. Trångt, trångt.

När Tesla Model X äntligen möter den stora bilpubliken i Europa undrar alla en sak: hur fungerar egentligen de där konstiga bakdörrarna?

Och ja, det är inte helt lätt att ta sig i och ur bilen.

Jag får tränga mig fram och in i Tesla Model X när den står i Teslas monter på bilsalongen i Genève. Det är gott om folk runtom bilen och värdarna och värdinnorna får om och om igen förklara funktionerna.

Det alla undrar över är hur bakdörrarna manövreras och om det verkligen är så som Tesla säger - att dörrarna som öppnas uppåt verkligen tar mindre plats än vanliga dörrar och till med än skjutdörrar.

Enormt utrymme öppnas

Teslas förklaring är att dörrarna kan öppnas rakt uppåt och sen inåt i bilen. Det öppnar ett enormt utrymme för i- och urlastning ur baksätet, även den tredje raden.

Framdörrarna är av konventionell typ och det förklarar Tesla med att det är bäst för föraren och att det ändå inte handlar om att lasta i eller ur så mycket till och från framsätet.

I framsätet sitter jag relativt lågt jämfört med instrumenteringen som i stort påminner om den i Model S. Den stora pekskärmen i mittkonsolen används bland annat för att stänga dörrarna, även framdörren.

Rätt bra utrymme i bak

När jag försöker trä in mina långa ben i det bakre baksätet blir det lite problem men väl på plats sitter jag mycket bra, låt vara med en något låg takhöjd. I rad två sitter jag väldigt bekvämt på alla tre platserna, även om framstolarnas konsoler är i vägen för fötterna. Här har andra tillverkare löst det lite mer smidigt med mindre konsoler.

I Model S fick Tesla viss kritik får kvaliteten på inredningen. Det ska vara löst i Model X då Tesla kunna köpa från lite fler underleverantörer. Bedömningen efter min korta stund i bilen är att det påminner mycket om Model S men att knappar och sömmar fått sig en översyn.

Model X ska börja säljas i Europa till sommaren - eller sent andra kvartalet som är det officiella beskedet - och då hoppas jag att vi får tillfälle att även köra bilen.