EXPRESSEN.SE
Nya Toyota Prius

Nya Toyota Prius

Foto: David Jakobsson

Nya Toyota Prius

Nya Toyota Prius

Foto: David Jakobsson

Nya Toyota Prius

Nya Toyota Prius

Foto: David Jakobsson

Nya Toyota Prius

Nya Toyota Prius

Foto: David Jakobsson

Visa i helskärm
1/1

Toyota Prius – inte längre lika relevant

VALENCIA. Toyota Prius är en viktig milstolpe i bilhistorien.

Det var den här modellen som på allvar fick oss att våga lita på hybridteknik.

Men när den fjärde generationen nu lanseras har tiden gått vidare och allt är annorlunda.

Kanske ställs nu krav som Toyota Prius inte kan leva upp till?

Det var en sensation när Toyota lanserade den första generationen av Prius 1997 – plötsligt fanns här en bil med en drivlina som var något helt annat än de gamla vanliga bensin- och dieseldrivna relikerna från de andra biltillverkarna.

Det var som om Toyota på något sätt hade lyckats komma över hemlig framtidsteknik från yttre rymden – och sen lärt sig att använda den i vanliga bilar här på planeten jorden.

Med modellen Prius har Toyota inte bara utvecklat ny teknik som visat sig både fungera långsiktigt och under vissa förutsättningar leverera bra förbrukningssiffror.

De har också, mycket tack vare ett grundmurat rykte om att bygga tillförlitliga bilar, fått många människor att våga satsa på den.

BETYG+BILDER: Så bra är Prius i 10 kategorier

Få modeller är så lätta att känna igen

Toyota var redan från början noga med att Prius skulle synas ordentligt.

Köpte man en Toyota Prius skulle det vara tydligt att man var en modern bilköpare som prioriterade miljön och vågade satsa på ny teknik. Och visst lyckades Toyota här också – få bilmodeller är så lätta att känna igen och få bilar har en så tydlig aura av politisk korrekthet omkring sig som just Prius.

Prius har dock också alltid varit en tråkig bil, redan från generation 1. Den det krävs en hel del god vilja för att ta till sig designen och att köra bilen har aldrig varit någon munter upplevelse. Känslan hängde med när generation 2 lanserades 2003 och generation 3 kom 2009. Det här gjorde dock inte så mycket – att bilen var lite konstig kunde förlåtas eftersom det handlade om något så speciellt som en hybriddriven miljöbil.

BETYG+BILDER: Så bra är Prius i 10 kategorier

Inte längre exklusivt med hybrid

När nu den fjärde generationen av Toyota Prius lanseras har det dock hunnit hända mycket. Det är inte längre exklusivt att köra en hybrid – tekniken finns ju i ett stort antal bilmodeller från många olika tillverkare.

Toyota har till exempel själva hela 18 olika hybrider som de säljer i olika delar av världen och konkurrenter som Volvo, BMW, Audi, Volkswagen, Mitsubishi… ja nästan alla har minst en hybrid i sin palett. Nu tvingas Prius alltså att konkurrera på helt andra villkor. Och det klarar den inte riktigt.

Nya Toyota Prius är fortfarande en konstig bil med sin speciella framtidsdesign – personligen tycker jag att den är rent anskrämlig.

Och den nya drivlinan bidrar inte heller till några leenden när man sitter bakom ratten, även om den angivna förbrukningen på 3,0 liter bensin per tio mils blandad körning känns bra för samvetet.

BETYG+BILDER: Så bra är Prius i 10 kategorier

Mycket är bättre – men det räcker inte

Nya Prius är den första modellen som byggs på en helt ny plattform som kallas GA-C, en plattform som kommer att ligga till grund för att antal modeller från Toyota framöver. Till skillnad från gamla Prius som rörde sig som en klumpig flodhäst är den nya hyfsat spänstig.

Komforten har också fått ett lyft i den nya generationen.

Men det räcker inte. Prius upplevs fortfarande som en ganska konstig och tråkig bil. Och nu när det finns så många andra smarta hybriddrivna alternativ – som till exempel Toyota Auris kombi och superfina suven Toyota RAV4 Hybrid – finns ingen anledning nöja sig här.

Toyota Prius har varit en extremt viktig bilmodell. Men framtiden tillhör andra.

BETYG+BILDER: Så bra är Prius i 10 kategorier