EXPRESSEN.SE
– Bilen känns bra, och jag ser mig själv som en av favoriterna, säger han.

Vi träffar Tidemand i Salzburg - en dryg vecka före fartfesten hemma i Värmland.

– Bilen känns bra, och jag ser mig själv som en av favoriterna, säger han. Vi träffar Tidemand i Salzburg - en dryg vecka före fartfesten hemma i Värmland.

Foto: James Holm

Visa i helskärm
1/1

Tidemand: "Jag ser mig själv som favorit"

SALZBURG. Pontus Tidemand har just fyllt 25, men är redan meriterad som en veteran. Efter en succésäsong i WRC2 laddar den värmländske talangen nu inför det svenska VM-rallyt.

– Bilen känns bra, och jag ser mig själv som en av favoriterna, säger han.

Vi träffar Tidemand i Salzburg - en dryg vecka före fartfesten hemma i Värmland.

Pontus Tidemand har ett digert cv att blicka tillbaka på när han laddar inför VM-rallyt på hemmaplan.

Redan som tvååring kör han fyrhjuling på gården hemma i Charlottenberg.

– Jag åkte runt på den hela tiden. Mina föräldrar brukar säga att de köpte den bästa barnvakten, säger han.

Motorintresset växer med åren, och som tonåring blir han nordisk mästare i crosscart – något som senare ska ta honom vidare mot rallysporten.

 

Guld i SM och JVM

2009 gör Tidemand som 18-åring rallydebut i seniorklassen. De två kommande säsongerna blir hans största bedrifter andra respektive första plats i den norska tävlingen Subaru Cup. Men det stora genombrottet kommer bara ett år senare. Då blir han den yngste föraren någonsin att ta guld i Rally-SM, med fyra förstaplatser i de sex deltävlingarna.

– Jag hade inte tävlat något i Sverige och det var ingen som visste vem jag var. Vi kom in och vann första året, så vi fick ganska bra PR direkt, säger han.

Den titeln ger inte bara bättre självförtroende, utan också chansen att få delta i junior-VM 2012.

– Det var väldigt viktigt. Jag gjorde det jag skulle i Sverige och Norge, men det var ett stort steg att gå ut och tävla internationellt. 2012 gick det inte särskilt bra, men det gav viktiga erfarenheter inför nästa år, säger han.

2013 deltar han igen, och när mästerskapet är över står det klart att vi fått en svensk juniorvärldsmästare. Just det, Pontus Tidemand.

Tappade sponsorer efter svag säsong

Stärkt av framgångarna ger Tidemand sig på nästa utmaning. Han ställer upp i den svenska deltävlingen i WRC – rallysportens allra högsta klass. Men tekniska problem skjuter hål på drömmen om en fin placering.

– Vi låg femma efter fredagens etapp, sedan gick motorn sönder, säger han.

Ändå tror representanter från några av teamen i toppligan att den unge svensken har potential att kunna prestera bland världseliten.

– Efter 2013 trodde jag verkligen att det skulle bli ett nytt stort genombrott för mig. Flera team, bland annat Hyundai, visade intresse för mig. Sen deltog jag i svenska rallyt igen 2014, och det gick inte alls bra. Vi gjorde flera ändringar på bilen och resultatet blev helkass, säger han.

Fiaskot i Rally Sweden leder till att Tidemand tappar kontakten med sitt dåvarande team M-Sport. Och utan rätt stöd blir rallysporten en dyr historia.

– Jag körde en del tävlingar, men vi var tvungna att ha med oss rätt mycket pengar varje gång, cirka en miljon. Jag fick hyra in mig i team och det var svårt att få ihop det. Jag hade hoppats på mer 2014, säger han.

Redo för det svenska VM-rallyt

Men innan årsskiftet dyker en ny möjlighet upp. Skoda Motorsport hör av sig och vill att Tidemand ska testköra för dem.

– De var väldigt nöjda med mig och nu är jag i deras fabriksteam. Det betyder att jag inte behöver ha med mig några stora pengar till tävlingar, säger han.

I årets upplaga av Rally Sweden får vi därför se Tidemand bakom ratten på en Fabia R5 i WRC2-klassen. Tävlingen blir en del i en omfattande VM-satsning tillsammans med den tjeckiska tillverkaren.

– Jag tror att vi har rätt bra chanser. Det finns många duktiga privatchaufförer som kommer att göra allt för att köra så snabbt som möjligt i svenska rallyt, och det kan vara dumt att hänga på dem. Då riskerar jag att göra misstag som går ut över resten av VM, säger han.

– Men bilen känns bra och jag är välbekant med vägarna. Jag ser mig själv som en av favoriterna, det måste jag ändå säga, fortsätter han.

Målet: världsmästartiteln

I fjol tävlade Tidemand i serien Asia-Pacific tillsammans med kartläsaren Emil Axelsson under Skodas flagg. När resultat sammanfattas i säsongens sista referat konstaterar speakerrösten att ”ingen kunde fånga svensken”. Ändå splittras duon till nästa säsong. Då blir det Jonas Andersson – en kartläsare med färska erfarenheter från WRC – som tar plats bredvid honom.

– Jag och Emil hade en fantastisk utveckling, men han och vårt management kom inte riktigt överens. Det är synd, men Jonas är ingen dålig ersättare. Han är nog den i Sverige som kört flest VM-rallyn, säger Tidemand.

Tillsammans har de den uttalade målsättningen att vinna VM i WRC2 2016. Men på längre sikt hägrar fortfarande en plats uppe bland absoluta världseliten i WRC.

– Jag har kontrakt med Skoda till 2017. Men jag vet att min teamkompis Esapekka (Lappi, reds. anm.) har fått kontakt med i alla fall två team i WRC. Kan jag slå honom under året finns det så klart chans. Allt handlar om att prestera, och jag tar tävling för tävling nu.

Tidemands körskola: Så kör du som en kung i halkan