ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

17. Mercedes SLK 200 Kompressor

ANNONS:
Tidigare artiklar
För nästan exakt 50 år sedan kom Mercedes med sin första moderna roadster, 190 SL.
Nu kommer den moderna varianten SLK - världens första sportbil med värme i nackskydden...
Det är andra generationen av SLK som introduceras och den nya versionen har blivit större och fått en vridstyvare kaross. Det betyder att bilen blivit ännu bättre på den punkt som verkligen betyder något för den här typen av bilar - körmässigheten! SLK ligger som ett strykjärn i kurvorna och den precisa styrningen gör att man i alla lägen känner sig ha full kontroll, även när det går riktigt fort.

Sol på 22 sekunder

Det här är naturligtvis ingen bil man köper för bagageutrymmets skull. Men nya SLK rymmer ändå 63 liter mer bagage än den tidigare modellen. Cabriolettaket, Vario Roof, stjäl 92 liters utrymme när det fälls ner i skuffen. Det fälls ihop med ett knapptryck och hela akten tar bara 22 sekunder. Bilen kan fås med tre motoralternativ; från 163 till en värsting-åtta på 360 hästkrafter. MOTOR har testat den motorsvagaste - fyrcylindriga SLK 200 Kompressor. Det är inget dåligt alternativ. Det är bra drag i motorn och vridet kändes fullt tillräckligt, åtminstone när vi testade bilen på bokskogsskira och kurviga småvägar. Till det kommer en nyutvecklad och mycket distinkt växellåda. Varmluftsmassage... Komforten är utmärkt - sportstolarna med magnesiumram är lagom fasta och den som vill förlänga cab-säsongen väljer givetvis att utrusta bilen med varmluftsutsläpp (Airscarf) i nackskydden. Det ger en behaglig luftström på nacke och skuldror. Designmässigt är bilen mycket lyckad. Fronten är spektakulärt snygg och hela bilen har blivit maffigare i sitt uttryck. Nackdelar? Tja, priset torde förhindra många drömmar att förverkligas. Och skuffen ska vi inte snacka om. Men en attachéväska, tandborste och lite annat smått och gott får ju plats.

BILTEST

Mercedes SLK 200 Kompressor PRIS.........från 279 020 kronor KATEGORI......................Sportbil GARANTIER: 2 år nybil, 3 år vagnskada, 30 år rostskydd. SÄKERHET: Sidokrockkuddar, tvåstegs krockkuddar, kraftbegränsare för bältena, krockvåldssensorer, ABS, ESP (antispinn) och BAS (bromsassistans). Ventilerade skivbromsar fram. BRÄNSLEFÖRBRUKNING: 8,7 liter per 10 mil blandad körning. TANKRYMD: 70 liter. MOTOR: Rak fyrcylindrig på 1 796 cc. VÄXELLÅDA: Sexväxlad manuell (femstegad automat som tillval). EFFEKT: 163 hk vid 5 500 rpm. VRIDMOMENT: 240 Nm vid 3 000-4 000 rpm. PRESTANDA: 0-100 kmh 7,9 sekunder, toppfart 230 kmh. LÄNGDxBREDDxHÖJD: 4 082x1 777x1 298 mm. AXELAVSTÅND: 2 430 mm. TJÄNSTEVIKT: 1 390 kg. TOTALVIKT: 1 705 kg. SLÄPVAGNSVIKT: Anges ej. BAGAGEUTRYMME: 208/300 liter (nedfällt/uppfällt tak).

Ekonomi

Hyggligt prisläge i klassen, högt andrahandsvärde.

Körglädje

Snyggare, styggare och suverän när det kurvar till sig.

Komfort

Andra bilister känner flåset från SLK - den som kör känner blåset från nackskydden.

Säkerhet

Så säker en öppen bil kan bli.

Bilkänsla

En klassisk roadster i modern tappning.

Totalt 20 getingar (av 25)
Mejla Skriv ut
Rätta text- och faktafel
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
MEST LÄSTA ARTIKLARNA PÅ MOTOR
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
MEST LÄST I DAG
ALLT OM BILAR
ANNONS:
Senaste artiklar
ALLT OM BILAR
ANNONS:
TRAFIKSKOLA
Nybilstester
ANNONS:
ANNONS:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader