ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

11. Toyota Aygo

ANNONS:
Först häpnar man över att det är så överraskande gott om plats i en bil som är så liten på utsidan.
Sedan blir man lite glad över den okonventionella inredningen.
Det är kul att ha varvräknaren i synfältet i en billig minibil som Toyota Aygo, liksom en navigator. Toyota Aygo byggs i Europa i en fabrik ledd av Toyota men delägd av Peugeot och Citroën som gör Peugeot 107 och Citroën C1 på samma bottenplatta. Vindrutan, de främre dörrarna och plattformen är gemensamma, resten har varje bilmärke utformat efter eget tycke. Genomtänkta detaljer Toyota har valt att göra en fräck bil med ungdomstycke. Den har kul, genomtänkta detaljer och ett lite fräsigt utseende till skillnad från många minibilar som satsar på att snarare se söta ut. Det verkar som man in i minsta detalj tänkt på att hålla priset nere men ändå inte kompromissat med designen. Det är enkelt, praktiskt och snyggt. Enda plumpen är växelspaksknoppen som unga medåkare genast anmärkte på som helt otrendig: "ser minst 15-20 år gammal ut". Även på utsidan har man tänkt till. I alla fyra hörnen kan man enkelt byta den del i skärmarna som oftast blir skrapade vid närkontakt. Men även andra karossdelar kan lätt bytas. Motorn är en trecylindrig enliters bensinmotor. Den är väl anpassad till bilen och fungerar utmärkt i stadsmiljö. Man lär sig snart var man ska växla för att få bästa dragläge. Hamnar man fel tappar man flåset ordentligt. Inga problem på motorväg Men trots den lilla motorn är det inte något större problem att ge sig ut på motorvägen. Där märker man dock att besparingarna omfattat isoleringen. Vi körde en femdörrars Aygo. Då är det inga problem att få in fyra i bilen, Bakluck-an består av själva bakruteglaset och det blir en hög tröskel till bagageutrymmet. Visserligen kan man fälla bakstolarna för att få ett större lastutrymme - men man använder nog inte en Aygo som flyttbil om man kan välja.

PROVKÖRD Toyota Aygo

PRIS: Från 109 900 kronor KATEGORI: Minibilar GARANTIER: Tre år/10 000 mil nybil, vagnskada, lack, vägassistans, tolv år rost. SÄKERHET: Antisladd, krockkuddar fram, sidokrockkuddar fram, sidokrockgardiner fram och bak. MOTOR: Rak trecylindrig bensinmotor, 998 cc. EFFEKT: 68 hk vid 6 000 rpm. VRIDMOMENT: 93 Nm vid 3 600 rpm. VÄXELLÅDA: Femväxlad manuell, framhjulsdrift. BRÄNSLEFÖRBRUKNING: 4,6 liter per 10 mils blandad körning (enligt tillverkaren). TANKRYMD: 35 liter. PRESTANDA: 0-100 km/tim 14,2 sekunder, toppfart 157 km/tim. MILJÖKLASS: 2005. LÄNGDxBREDDxHÖJD: 3 410 x 1 615 x 1 465 mm. AXELAVSTÅND: 2 340 mm. TJÄNSTEVIKT: 930 kg. TOTALVIKT: 1 190 kg. BAGAGEUTRYMME: 139 liter enligt VDA.

EKONOMI

Här är en bil som har allt en liten bil behöver plus lite lyxdetaljer om man så vill. Den drar under en halvliter per mil och tredörrarsversionen börjar på 95 900 kr.

KÖRGLÄDJE

Roligare att köra än man kan tro.

KOMFORT

Fram sitter man riktigt skönt och bak får man plats. Sikten är hyfsat god utom genom bakrutan som liksom beskär utsikten. Men speglarna är desto bättre och kompenserar.

SÄKERHET

Systerbilen Citroën C1 har fått fyra stjärnor i EuroNCAP:s krocktest, där man framhåller en bra säkerhetsbur kring kupén. Kanske har Toyota filat på detaljerna och får en stjärna till? I så fall kommer ytterligare en geting.

BILKÄNSLA

En fräsch, modern och kul bil. TOTALT: 18 getingar (av 25)

Mejla Skriv ut
Rätta text- och faktafel
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
MEST LÄSTA ARTIKLARNA PÅ MOTOR
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
MEST LÄST I DAG
ALLT OM BILAR
ANNONS:
Senaste artiklar
ALLT OM BILAR
ANNONS:
TRAFIKSKOLA
BLOGG
ANNONS:
BEGAGNAT
NYBILSTESTER
QUIZ
ANNONS:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar: