ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

08. Land Rover Discovery 3

ANNONS:
Mer klassisk skogsmulle än Land Rover finns knappast. Och senaste versionen är inget undantag. Den rullar över stock och sten och är inte borttappad på riktig väg heller.
Land Rover Discovery3 är dessutom ovanligt användarvänlig. Jag lyckades köra ner framhjulet i diket när jag vände på en skogsväg utan att ens märka det förrän efteråt. Annars är det bara att vrida på en ratt för snabbval för olika sorters terrängkörning: snö, skog, öken och stenig terräng plus körning på väg. Det fungerar alldeles utmärkt. I brist på annan terräng än smal, dålig och brant skogsväg testade jag kogsinställningen. Bilen liksom klättrade ner snyggt och fint utan att jag behövde göra något annat än styra. Inget mekande med flera reglage. Fantastiskt.

Formidabel sikt

Det är gott om plats och sikten är formidabel i de stora rutorna plus tre takfönster. Man sitter stadigt och skönt och motorn känns muskulös och pålitlig. Den är smidig att köra på landsväg och såpass tyst att man inte behöver höja rösten i kupén ens vid höga hastigheter. Men den delade bakluckan är mest opraktisk. Försök nå prylarna längst in får ni se. Det går inte utan att ta på verkstadsoverallen. Enda irritationen i en smart och praktisk bil är en rätt dålig finish. Övre bakluckedelen ville inte låsa, locket till bensintanken kärvade så det gick knappt att tanka och dörrarna lät riktigt plåtiga. Men om jag ska ut i väglöst land tar jag gärna med mig Land Rover Discovery3.
PROVKÖRD

Land Rover Discovery 3

TD V6 HSE PRIS..................503 400 kronor KATEGORI ..............Terrängbilar GARANTIER: Tre år nybil, tre år vagnskada, sex år rostskydd, tre år assistans, två första servicetillfällena (intervall 2 400 mil) gratis. SÄKERHET: Krockkuddar fram, sidokrockkuddar, ABS-bromsar, antispinn. BRÄNSLEFÖRBRUKNING: 10,4 liter per tio mils blandad körning. TANKRYMD: 82 liter. MOTOR: Commonrail V 6 turbodiesel på 2 720 cc. VÄXELLÅDA: Adaptiv automatlåda, permanent fyrhjulsdrift. EFFEKT: 190 hk vid 4 000 rpm. VRIDMOMENT: 440 Nm vid 1 900 rpm. PRESTANDA: 0-100 km/tim på 12,8 sek, toppfart 180 km/tim. MILJÖKLASS: 2 000. LÄNGDxBREDDxHÖJD: 4 835 x 2 190 x 1 832 mm. AXELAVSTÅND: 2 885 mm. TJÄNSTEVIKT: 2 590 kg. TOTALVIKT: 3 230 kg. SLÄPVAGNSVIKT: 3 500 kg. MARKFRIGÅNG: 24 cm.

Ekonomi

Himla mycket pengar för en himla bra bil om man har behov av att åka i skog, snö, öken och på rullstensåsar.

Körglädje

Det är kul att veta att man lika gärna kan köra bredvid vägen. Men det gäller inte i stadstrafik. Man får knappt upp dörrarna på p-platsen om man hittar en tillräckligt stor.

Komfort

Bekvämligheten, den sköna luftfjädringen och utsikten räcker långt. Det mindre smarta bagagearrangemanget kostar en geting.

Säkerhet

Inte testad i EuroNCAP men bilen känns gedigen, har smarta hjälpmedel och storleken ökar på säkerheten.

Bilkänsla

Det här är en bil för vildmark, jordbruk och hästskötsel och då fyller den behoven utmärkt.

TOTALT: 20 getingar (av 25)

Mejla Skriv ut
Rätta text- och faktafel
Anmäl till Pressombudsmannen
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar: