ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
Volkswagens snåldiesel Bluemotion testar vägarna. Foto: Volkswagen
Volkswagens snåldiesel Bluemotion testar vägarna. Foto: Volkswagen

Svårt välja rätt miljöbil

ANNONS:
Tyska Volkswagen satsar på alla tillgängliga alternativbränslen.
Nu kan man få din Golf med bensin, diesel, etanol eller som en extra snål diesel.
Andra modeller finns med gasdrift.
Volkswagen kallar sin snåldiesel Bluemotion och sin etanolbil för Multifuel. Golfen ser ut som vanligt och känns lika stabil som man förväntar sig av en av världens mest sålda bilar.
Den snåla Bluemotiondieseln är stark men fjädringen känns en aning stötig. För att få ner bränsleförbrukningen ännu en liten bit har man sänkt karossen 15 mm och gjort en annan aerodynamisk design på underredet. Trycket i däcken är också 0,3 bar högre än det brukar vara och däcken är särskilt lättrullande.
Förbrukningen stannar på 4,6 liter per 100 km blandad körning under testsvängen.

Lägre förbrukning

Den deklarerade förbrukningen enligt den standardiserade körcykeln decilitern lägre. Golf Bluemotion släpper bara ut 119 gram koldioxid per kilometer och klassas som miljöbil av vägverket.
Men eftersom bränslet är diesel räknas dock inte Golf Bluemotion som miljöbil när det gäller trängselskatt i Stockholm – inte än.
Det gör däremot Golf Multifuel som kan tankas med E85, etanol. Här känns motorn lite vekare jämfört med dieseln.
Eftersom etanol inte är ett certifierat bränsle finns det inga officiella siffror på hur mycket etanol Golf Multifuel drar. Volkswagen uppger att Golf drar ungefär 30 procent mer bränsle i etanoldrift.
Vid provkörningen kom vi ner i 8,8 liter etanol per 100 km i blandad körning med lite medveten eco-körning.

VW tvekar

Volkswagen är inte så övertygade om etanol som ett framtida bränsle men ser det som en lösning här och nu.
– Vi var intresserade av att kunna erbjuda en etanolbil i Sverige eftersom den premieras av myndigheterna och vi vill kunna konkurrera, säger VW Sveriges vd Claes Jerveland.
– Vi valde Golf för att det är en klasslös bil och vi tror att etanoldrift passar bäst i det körmönster som de flesta Golf-köpare har med kortare resor och körning i stadsmijö.
Claes Jerveland räknar med att hälften av Golfarna som säljs 2008 kommer att vara Multiefuel och 30 procent Bluemotion. 2007 såldes 9280 VW Golf i Sverige.
Priset för en Golf Bluemotion börjar på 193 000 och för Golf Mutlifuel på 160 600 kronor.
Mejla Skriv ut
Rätta text- och faktafel
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar: