EXPRESSEN.SE
Citroën Jumper

Citroën Jumper

Foto: Citroën
Fiat Ducato

Fiat Ducato

Foto: Fiat
Peugeot Boxer

Peugeot Boxer

Foto: Peugeot
Ford Transit

Ford Transit

Foto: Ford
Iveco Daily

Iveco Daily

Foto: Iveco
Mercedes Sprinter

Mercedes Sprinter

Foto: Mercedes
VW Crafter

VW Crafter

Foto: Stefan Walkowiak
Nissan NV 400

Nissan NV 400

Foto: Nissan
Opel Movano

Opel Movano

Foto: Opel
Renault Master

Renault Master

Foto: Renault
Visa i helskärm
1/1

Stora transportbilar – alla modeller 2016

Störst i klassen till lastvolym men inte till antalet modeller. Här är vagnparken ganska så gammal och går allt enligt planerna så blir det i alla fall ett generationsskifte under tidigast 2016.

Citroën Jumper & Fiat Ducato & Peugeot Boxer

Trion har inte bara samarbete i mellanklassen utan också när det gäller de stora transportbilarna. Samarbetet började redan 1981 och den första generationen ersattes av den andra generationen 1994. I början av 2002 gjordes en lätt facelift för att sedan 2006 presenteras som helt nya versioner. Jumper är ett stort skåp med 3 olika axelavstånd och lika många höjder och till det 4 olika längder. Lastvolymen är från 8 till 17 kubikmeter. Maximal lastlängd är 407 eller 370 cm som i testbilen.

Fiat Ducato säljs både som skåpbil, flakbil, persontransport och som påbyggnadschassi till husbil där den är marknadsledande. Totalvikt är på 2600 till 4250 kg och lastförmåga mellan 1000 och 2200 kg.Peugeot Boxer finns som täckt skåpbil, som inredd persontransport och som pickup med flak. I sitt längsta utförande mäter skåpvolymen hela 22 kubikmeter.

 

Citroën Jumper HDi 150

Pris från: 199 900 – 274 900:- (exkl. moms)

Motor: 2.2 dieselturbo, 150 hk/350 Nm

Lastvolym: 13 m3

Maxlast: 1333 kg

Släpvikt bromsat: 2500 kg

Tjänstevikt: 2167 kg

Snittförbrukning: 0,87 l/mil

Utsläpp CO2 gr/km: 229

 

Ford Transit

Klassikern har funnits sedan 1953 och i en mängd varianter, bland annat som pick-up, minibuss, påbyggnadschassi, husbil och skåpbil. Den senaste Transit i raden är från 2014 och finns med 2 axelavstånd, 2 takhöjder och 3 karosslängder. Totalvikterna spänner från 3,1 till 3,5 ton och lastvolymen är från 9,5 och upp till 15,1 kubikmeter. Den senare då med den långa karossen som mäter 6,7 meter i längd. Transit finns med fram-, bak- eller 4-hjulsdrivning. Skjutdörren som är standard på högersidan öppnar hela 130 cm.

Ford Transit Skåp (L3 H3)

Pris från: 227 280 – 341 280:- (exkl. moms)

Motor: 2.2 dieselturbo, 125 hk/350 Nm

Lastvolym: 13,0 m3

Maxlast: 1068 kg

Släpvikt bromsat: 2800 kg

Tjänstevikt: 2243 kg

Snittförbrukning: 0,78 l/mil

Utsläpp CO2 gr/km: 204

 

Iveco Daily

Daily känner vi igen sedan 1978 då den även såldes som Fiat Daily till 1983. Den Iveco Daily vi ser här kom 2014 och blir den 6:e generationen och fick titeln Van of the Year 2015. Iveco Daily har till skillnad från till exempel Fiat Ducato som har en personbilslik bottenplatta en riktig ram vilket är nödvändigt för en tungviktare i den här klassen. Nytt från 2015 är en 8-växlad automatlåda som även sitter i Maserati och Range Rover. 5 karosslängder – från 514 till 723 cm och 3 olika takhöjder från 154 till 286 finns att välja mellan.

Iveco Daily Hi-Matic

Pris från: 286 800 – 392 300:- (exkl. moms)

Motor: 2.3 dieselturbo, 126 hk/320 Nm

Lastvolym: 10,8 m3

Maxlast: 1200 kg

Släpvikt bromsat: 2500 kg

Tjänstevikt: 2300 kg

Snittförbrukning: 0,83 l/mil

Utsläpp CO2 gr/km: 218

 

Mercedes Sprinter & VW Crafter

Bilarna är tvillingsjälar då båda skåpen byggs av Mercedes sedan introduktionen 1995. Samma år fick Sprinter utmärkelsen ”Van of the Year”. Från år 2001 finns Sprintern inte bara i Europa utan i hela världen där den på vissa platser hade namnet Freightliner. 2003 kom den också som Dodge Sprinter. 2007 kom en generation 2 följt av en lätt uppdatering 2013. Mercedes Sprinter tillverkas i Argentina, Iran, Jordanien, Kina, Ryssland, USA och Vietnam. Men när det gäller Sprinter som skåp är tillverkningen bara på en plats – i tyska Düsseldorf.

Sprinter finns med 3 axelavstånd, 4 karosslängder och 3 olika höjder. Det ger en lastyta från 4,4 till 7,8 kvadrat och från 7,5 och upp till 17 kubik. Lastlängden kan vara från 270 och upp till 480 cm som mest och högsta lastvikt ligger på tunga 2710 kilo.

Sprinter har en systerbil i Volkswagen Crafter som Mercedes bygger åt VW. Men det samarbetsavtalet sjunger nu på sista versen då Volkswagen snart kommer med en helt ny och egenproducerad Crafter. Går planerna i lås så kommer det en helt ny Crafter i början av 2017. Den kommer inte att byggas av Mercedes utan istället i VW:s egna fabrik i Poznan, Polen.

 Mercedes-Benz Sprinter

Pris från: 239 900 – 447 300:- (exkl. moms)

Motor: 2.1 dieselturbo, 163 hk/360 Nm

Lastvolym: 10,5 m3

Maxlast: 1194 kg

Släpvikt bromsat: 2000 kg

Tjänstevikt: 2306 kg

Snittförbrukning: 0,79 l/mil

Utsläpp CO2 gr/km: 208

 

Nissan NV400 & Opel Movano & Renault Master

Återigen ännu tre trillingar. Första generationen tillverkades från 1980 till 1997. Med det generationsskiftet – nummer 2 kom förutom ny design också starkare motorer som höll i sig till 2010 då vi fick se generation 3 som är den version vi har idag. Tre stora och pålitliga tunglastare. I Nissan NV400 kan man välja mellan fram- eller bakhjulsdrivning, 3 olika långa hjulbaser, 4 totallängder och 3 höjder som gör att lastvolymen kan växa från 8 kubik till nästan 16 kubikmeter. Det gör att totalvikten sträcker sig från 2,8 till 4,5 ton. Med bakhjulsdrivning som också tar mest last går det att välja mellan enkla eller dubbla bakhjul. För att få hela ekipaget att flytta på sig finns tre motoralternativ att välja bland och till det en sexväxlad manuell låda eller en så kallad robotiserad automatlåda. Som kuriosa kan vi nämna att Opelversionen även fick en brittisk kusin i Vauxhall Movano.

Nissan NV400 3,5t

Pris från: 189 900 – 214 900:- (exkl. moms)

Motor: 2.3 dieselturbo, 150 hk/350 Nm

Lastvolym: 15,8 m3

Maxlast: 1059 kg

Släpvikt bromsat: 3000 kg

Tjänstevikt: 2441-2778 kg

Snittförbrukning: 0,94 l/mil

Utsläpp CO2 gr/km: 249