ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

Stor guide: Så bra är din fyrhjulsdrift

ANNONS:
FAKTA

4WD-ordlista:
Lågväxel: Ett slags "extra" växellåda kan växla ned motorn så att den blir nästan dubbelt så stark men går hälften så fort på växlarna.

Differentialer: Ett kuggdrev i axlarna som gör att vänster- och högerhjul kan snurra olika fort.
När bilen svänger i en kurva färdas ytterhjulen en längre sträcka och snurrar också snabbare än innerhjulen.

Diffspärr: Låser differentialerna så att drivaxlarna alltid snurrar med samma fart.
Diffspärrarna kan kopplas in om bilen kört fast i till exempel lera.

Diffbroms: Består av lameller som med ett tryck bromsar varvtalsskillnaden mellan vänster- och högerhjul.
Den fungerar automatiskt och behöver inte kopplas in.

Visa merVisa mindre

Det säljs allt fler fyrhjulsdrivna bilar i Sverige. Men skillnaderna är stora mellan olika typer av fyrhjulsdrivning (4WD). Vi har testat tio olika 4WD-system på olika underlag och lämnat positiva och negativa omdömen om varje system. Vad som fungerar bra och vad fungerar mindre bra.
I vår stora guide kan du också se vilket system just din bil har.

En av klassens storsäljare - Hyundai Santa Fe - har ett rätt enkelt 4WD-system. Ändå klarade den sig överraskande bra när vi provade på Högsta motocrossbana utanför Stockholm.

Andra, betydligt dyrare system, fungerade inte lika bra.

 

Inkopplingsbar 4WD

Finns i: Suzuki Vitara, Nissan Terrano, Opel Frontera, Nissan Patrol, vissa Kia Sorento, äldre Jeep Cherokee, Ford Explorer, Chevrolet Blazer. Så funkar det: I grunden bakhjulsdrivna, men fyrhjulsdriften kopplas på och av via en fördelningslåda med en knapp eller spak. Då är bilen permanent fyrhjulsdriven. Rekommenderas ej på torr asfalt. Kompetent system för bra framkomlighet i terräng. Enkelt, hållbart och billigt att tillverka. Har ofta lågväxel, diffspärr eller diffbroms. Bränslesnålare med enbart tvåhjulsdrift.

Ger ofta sladdriga, överstyrda köregenskaper på väg. Kan "knyta sig" med 4WD inkopplat på barmark. Vid plötslig halka hjälper inte systemet. Då bör du redan ha kopplat in 4WD.

 

Nissans elektriska 4WD

Finns i: Nissan Murano, Nissan X-trail. Så funkar det: I grunden framhjulsdriven. Om framhjulen slirar mer än ett femtedels hjulvarv skickas kraft till bakhjulen via en lamellkoppling framför bakaxeln. Kraftöverföringen kan också låsas till 57 procent på framhjulen och 43 procent på bakhjulen. Elektroniska diffbromsar på fram- och bakaxel fördelar kraft till de hjul som har bäst fäste. Tryggt understyrda köregenskaper på landsväg. Reagerar snabbt på löst underlag, som sand eller snö.

Ej kombinerat med lågväxel. Aning för lätt att framhjulen gräver ned sig i uppförsbackar med löst underlag.

 

Viskokoppling

Finns i: Hyundai Santa Fe, Land Rover Freelander, Suzuki Ignis SUV, äldre Renault Scenic RX4, äldre Volvo AWD/XC, äldre VW Syncro. Så funkar det: I grunden framhjulsdrivna, men en viskokoppling leder kraft till bakhjulen om framhjulen slirar. Viskokopplingen består av lamellskivor i olja. När oljan är varm, bromsas lamellerna och kraften skickas bakåt. Känns mest framhjulsdriven, på gott och på ont. Ofta framhjulsdriven till cirka 90 procent. Tryggt understyrda köregenskaper på landsväg. Enkelt, lätt och billigt system att tillverka. Ofta kombinerat med antispinnsystem.

Tar lång tid ibland innan bakhjulen driver med kraft. Då kan framhjulen redan ha grävt ned sig i lera eller snö. Dyrt att laga, funktionen har slutat att fungera på vissa bilar.

 

Honda Realtime

Finns i: Honda CR-V och HR-V. Så funkar det: I grunden framhjulsdriven, men blir fyrhjulsdriven om framhjulen börjar spinna. Bakhjulsdriften går i gång via en hydraulisk lamellkoppling. Det hjul som snurrar fortast får mest kraft. Tryggt understyrda köregenskaper på landsväg. Enkelt, lätt, driftsäkert och billigt att tillverka.

Inte så ofta fyrhjulsdriven, snarare två eller tre hjul som driver. Framhjulen kan gräva ned sig innan bakhjulen börjar driva. Finns ej kombinerad med lågväxel och diffbroms/diffspärr.

 

4Xmotion

Finns i: Volkswagen Touareg, Porsche Cayenne. Så funkar det: Fyrhjulsdriften är permanent, fördelat på hälften bak och hälften fram via en fördelningslåda med lågväxel. När ett hjul spinner skickas kraft till det hjulpar som har bäst grepp. Diffspärrar kan styras elektroniskt och kopplas in automatiskt eller kan låsas manuellt av föraren. Bra köregenskaper på väg. God framkomlighet i skog och terräng. Diffspärr och lågväxel är extra plus.

Dyrt och komplicerat system. Diffspärrarna kan verka lite stingsliga i funktionen.

 

Haldex

Finns i: Volvo XC90, Volvo XC70, Volvo S60/V70 AWD, Skoda Octavia 4X4, Audi TT Quattro, VW Golf/Bora 4motion, VW Sharan 4Motion, Seat Leon 4X4. Så funkar det: Bygger på en flerskivig koppling som reg-leras hydrauliskt. Normalt är bilarna framhjulsdrivna till 95 procent. Om något framhjul slirar, uppstår ett tryck i hydraulsystemet. Kopplingen låser och bakhjulen börjar driva. Tryggt understyrda köregenskaper på landsväg. Reagerar blixtsnabbt om hjulen börjar spinna på lösa underlag.

Kan bromsa upp för mycket i vissa situationer. Ej kombinerad med lågväxel och diffspärr.

 

X-Drive

Finns i: BMW X3, faceliftade BMW X5. Så funkar det: Ett lamellpaket styr kraft steglöst mellan fram-och bakaxel. Med hjälp av sensorer i antispinn/antisladdsystemet känner X-Drive om något hjul är på väg att börja slira. Då skickas kraft ut till hjulet innan det börjar spinna. Kraften mellan fram- och bakaxel kan fördelas från 50/50 till 100 procent bak. Stabila och trygga köregenskaper på landsväg. X-Drive reagerar mycket snabbt, vilket ger bra framkomlighet i exempelvis lera. Ger bakhjulsdriftens fördelar, men inte dess nackdelar.

Dyrt och komplicerat system. Ej lågväxel och diffspärr.

 

Torsen-differential

Finns i: Audi Allroad, Audi A6/S6, Audi A8/S8 med Quattro, VW Passat Syncro. Så funkar det: Permanent fyrhjulsdrivningen med fördelningen hälften fram och hälften bak. När ett hjul börjar spinna fördelas kraft till den andra hjulaxeln, som mest drygt 60 procent. Elektroniska diffbromsar bromsar upp de hjul som spinner och flyttar kraft till de hjul som har bäst grepp. Trygga köregenskaper i de allra flesta fall. Ingen fördröjning av systemet, alla hjulen driver alltid. Bra framkomlighet i snö exempelvis.

När kraften pendlar mellan axlarna kan bilen ibland bli understyrd, ibland överstyrd. Kan ge högre bränsleförbrukning än exempelvis en viskokoppling.

 

Subarus 4WD

Finns i: Subaru Forester, Outback, Legacy. Så funkar det: Fyrhjulsdriften är permanent via en mittdifferential, som gör att kraften kan flyttas mellan fram och bakaxel. I bilar med automatlåda styr systemet av oljehydraulik, fördelningen är 60 procent fram och 40 procent bak. Om ett hjulpar spinner förskjuts drivkraft till det andra hjulparet. På manuellt växlade bilar är fyrhjulsdriften mekanisk. Bra framkomlighet i exempelvis lera. Trygga köregenskaper på landsväg. Lågväxel finns till manuellt växlade Forester.

Inga diffspärrar. En automatisk motorbroms för svåra nedförsbackar saknas.

 

Toyotas 4WD

Finns i: Toyota Landcruiser. Så funkar det: Permanent fyrhjulsdrivning, driver normalt 40 procent fram och 60 procent bak. Torsen-mittdifferentialen kan flytta kraft till 71 procent bak eller 53 procent drivning fram. Fördelningen sker automatiskt men kan också skötas manuellt. Antispinnsystem bromsar automatiskt ned spinnande hjul. En diffspärr kan tvinga både fram-och bakhjul att samtidigt rotera. Om ett hjul hamnar i luften bromsas detta upp av en aktiv fjädringskontroll. För låga farter i terrängen finns lågväxelsystem. Ger både trygga köregenskaper på väg och mycket bra framkomlighet i terräng. Många finesser som Automatisk motorbroms i nedförsbacke.

Dyrt och komplicerat system.

 

Två 4WD-bilar till:

Toyota RAV4

Så funkar det: RAV4 är konstant fyrhjulsdriven, i normalfall är fördelningen 50/50 på fram-och bakaxel. Som mest kan 75 procent av drivkraften föras över till ett hjulpar. All kraft går via en mellandifferential till hjulen. En viskokoppling bromsar så att kraften fördelas mellan hjulaxlarna.

Mercedes 4Matic

Finns i: Mercedes C-E-, S-klass. Så funkar det: I Normalkörning är bilen konstant fyrhjulsdriven, fördelat 40/60 mellan fram-och bakaxel. När ett hjul börjar spinna bromsas det in separat och kraft fördelas i stället över till de hjul som har bäst grepp.

Mejla Skriv ut
Rätta text- och faktafel
Anmäl till Pressombudsmannen
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar: