EXPRESSEN.SE
Volvo är en av få tillverkare som valt att alltid låta bakljusen vara tända. Många tillverkare använder i stället en autofunktion som ska slå på ljusen om det är mörkt. Men systemen fungerar inte tillräckligt bra, varnar Motormännen.

Volvo är en av få tillverkare som valt att alltid låta bakljusen vara tända. Många tillverkare använder i stället en autofunktion som ska slå på ljusen om det är mörkt. Men systemen fungerar inte tillräckligt bra, varnar Motormännen.

Foto: Mikdam/iStockphotos
Visa i helskärm
1/1

Släckta bakljus väcker irritation i svensk trafik

Det är tillåtet att köra med släckta bakljus under dagtid i Sverige.

Det har EU bestämt.

Men polis, försäkringsbolag och organisationer sågar regeln.

– Kan vi rädda ett enda liv eller undvika ett antal whiplashskador, som ofta blir följden av påkörningar bakifrån, så är det värt en regelskärpning, säger Fredrik Daveby på Motormännen.

– Risken för en olycka ökar. Att köra med tända baklyktor dagtid är lika självklart som att använda bilbälte, säger Peter Axelsson, chef på trafikutbildningen vid polisen i Göteborg.

– Det är svårt att hitta fördelarna med de släckta baklamporna, säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare på försäkringsbolaget Folksam.

Det var 2011 som EU införde enhetliga regler för bilars belysning fram och bak under dagtid. För flera länder innebar det en bättre trafiksäkerhet, men för några länder – bland annat Sverige – innebar det en försämring. I samband med att EU:s enhetliga regler trädde i kraft försvann kravet om dagsbelysning bak för svensk del.

BEGAGNAT: 41 roliga prestandabilar till budgetpris

Tveksamt miljöargument bakom regeln

Motormännens riksförbund tillhör kritikerna.

– Självfallet är det positivt att EU i stora delar fått en bättre trafiksäkerhet med de nya reglerna, men det är samtidigt orimligt att det ska ske på några länders bekostnad. Det är dags för EU att ta nästa positiva steg för ökad trafiksäkerhet genom att införa bakljuskrav även dagtid.

Tills detta är infört måste varje land få gå före och införa eller återinföra kravet, säger Fredrik Daveby, VD på Motormännen.

Att det inte blev något belysningskrav baktill under dagtid berodde på miljöskäl. Men enligt flera experter påverkas utsläppen av koldioxid mycket lite, närmast försumbart, av släckta bakljus dagtid. Inte heller Motormännen tycker att EU:s miljöargument håller.

– Kan vi rädda ett enda liv eller undvika ett antal whiplashskador, som ofta blir följden av påkörningar bakifrån, så är det värt en regelskärpning, säger Fredrik Daveby.

LÄS MER: Köptips – 42 kanonbra familjebilar

Rekommenderar att slå på ljuset manuellt

Alla bilförare kan manuellt ordna så att belysningen är påslagen baktill genom att alltid ha på halvljuset. Det är något som Motormännen rekommenderar även för de bilförare som har automatisk inställning av ljuset.

– Automatinställningarna är inte tillräckligt precisa. Mörka höstdagar och vid korta tunnelkörningar fungerar de inte alls. Vår rekomendation är därför att ta för vana att slå på halvljuset. Det är en billig livförsäkring, säger Fredrik Daveby.

EU-direktivet gäller bilar tillverkade från februari 2011. Vissa biltillverkare har utrustat sina modeller med skymnings- och nederbördssensorer för automatisk tändning av halvljus och baklyktor, men det är inte obligatoriskt.

Nästan alla har släckta bakljus i ”auto”

Så här svarar några biltillverkare på frågan "Vilka av era modeller har bakljusen tända i dagsljus i belysningens autoläge?"

VOLVO

– Alla våra modeller har tända baklampor dagtid i "auto", säger Bjarne Darwall, presschef, Volvo Cars Sweden.

TOYOTA

– När våra bilar med autoläge är inställt på automatik är lamporna bak släckta men tänds när man åker in i en tunnel eller när det mörknar, säger Bengt Dalström, PR-ansvarig, Toyota Sweden AB.

VOLKSWAGEN

– Alla våra modeller, förutom Audi, har bakljusen släckta i dagsljus. Bilar med ljussensor (autoläge) tänder automatiskt upp bakljusen i skymning, säger Marcus Thomasfolk, informationschef, Volkswagen Group Sverige.

FORD

– Samtliga modeller med DRL och ett "autoläge" på belysningen har bakre belysningen släckt i grundläget, men tänds automatiskt, då ljuset i omgivningen inte är tillräckligt. Och även när vädret påverkar sikten, till exempel vid regn, säger Fredrik Nilsson, tf informationschef, Ford Motor Company, Sverige.

MERCEDES-BENZ

– Inga av våra modeller har bakljusen påslagna i dagsljus när belysningsreglaget står i autoläge, säger Fredrik Wahrolén, PR- och kommunikationschef, Mercedez-Benz Sverige.

BMW

– Oavsett ny BMW-modell och typ av strålkastare, är bilen beställd med antingen BMW:s laserljus, LED-strålkastare, xenon-strålkasatre eller halogenstrålkastare. Och om föraren väljer "auto-läge" så är bakljusen släckta under normala ljusförhållanden, säger Peter Maier, informationschef BMW Group Sverige.

KIA

– Inga. Man måste själv slå på halvljusläge för att bakljusen ska vara tända. Men det räcker med en gång – sedan är läget konstant, säger Cecilia Gustafsson, press- och kommunikationschef, Kia Motors Sweden.

Källa: Motormännens riksförbunds tidning Motor.

LISTA: 10 Regler svenska bilister vägrar lära sig