EXPRESSEN.SE
Seat Alhambra

Seat Alhambra

Foto: Seat
Seat Alhambra

Seat Alhambra

Foto: Seat
Seat Alhambra

Seat Alhambra

Foto: Seat
Seat Alhambra

Seat Alhambra

Foto: Seat
Seat Alhambra

Seat Alhambra

Foto: Seat
Seat Alhambra

Seat Alhambra

Foto: Seat
Visa i helskärm
1/1

Seat Alahambra – en sällsynt praktisk bil

Sjusitsiga Seat Alhambra är praktisk som få.

Och oväntat skön att åka i.

Den nyligen uppdaterade modellen är rena rama drömbilen för familjer som behöver stora utrymmen.

Men du som har en passion för bilkörning kan sluta läsa här.

Den nuvarande generationen av Seat Alhambra är egentligen inte alls ny, det här handlar faktiskt om en bil som kom redan 2010 och som i stort varit oförändrad sedan dess. I våras kom dock en uppdatering av modell, en uppdatering som är betydelsefull på flera punkter. Och det är den här bilen som vi nu testkör genom ett utmanande Vintersverige.

Att bilen blivit uppdaterad syns knappt när man ser den ute på vägen, det gäller att titta mycket noga om man ska upptäcka de förändringar i designen som Seat ändå genomfört. Det handlar om nya strålkastare, nya bakljus och om en ny grill med horisontella ribbor.

BETYG 10 PUNKTER: Så bra är nya Alhambra

Uppdaterad snål motor

Lite större nyheter hittar vi bakom den där grillen. Precis som på Volkswagen Sharan, en bilmodell som nästan är identisk med Seat Alhambra, har motorerna uppdaterats för att klara avgasreglerna Euro 6. Enligt officiella uppgifter har det här gjort motorfamiljen 15 procent snålare. Allra snålast ska vara 150-hästarsdieseln som bara uppges dra 0,49 liter per varje mils blandad körning. Fyrhjulsdrift och automatlåda finns som tillval.

Bilen jag sitter i är tvåhjulsdriven, har en lite större dieselmotor på 184 hästar och dubbade vinterdäck. Under en långtur nöter jag först ett antal mil söderut på E4 innan det är dags för ta sig an lite mindre vägar. Bilen är fullpackad och förbrukningen landar på 0,7 liter per mil. Jag tycker att det är bra.

BETYG 10 PUNKTER: Så bra är nya Alhambra

Utrymmen i världsklass

Alhambra sjusitsig och byggd för dem som prioriterar ordentliga utrymmen. Kupén är luftig och man har gott om plats, det är till och med helt okej att sitta på den tredje sätesraden. Väljer man att fälla ner de två extrastolarna längst bak får man ett lastutrymme i världsklass.

Komforten är också bra, mycket tack vare att bilen har en så lång hjulbas som den har. Alhambra rör sig lugnt och harmoniskt över vägen och klarar också rätt dåliga underlag utan att det blir obehagligt i bilen. Ljudnivån är också klart godkänd, trots dubbdäcken.

Inuti bilen känner man igen sig från gamla Alhambra, knappar och reglage är i princip placerade på samma sätt och känns igen från ett stort antal andra modeller från Volkswagengruppen. I uppdaterade Alhambra sitter dock en ny generation Infotainmentsystemet som Seat kallar Seat Easy Connect.

Inredningen i Alhambra är funktionell och logisk.

BETYG 10 PUNKTER: Så bra är nya Alhambra

Alhambra är ytterst funktionell

Det är lätt att fälla sätena och skjutdörrarna på sidorna av bilen gör det smidigt att kliva i och ur bilen även om den står på en träng parkeringsplats. Speciellt om man har valt till de elektriska dörrarna som kan fjärrmanövreras med nyckeln. Inredningen är dock tråkigt designad, nästan lika tråkig som bilens exteriör.

Här finns varken känslan av lyx eller mysig hemtrevnad. Men, som sagt, det är ytterst funktionellt.

Att köra Seat Alhambra är inte heller någon upplevelse som får det att knottra sig på armarna. Visst bjuder bilen på riktigt bra vägegenskaper om man betänker att det är en minibuss och visst upplevs den trots sin storlek som smidig att manövrera – men den är verkligen inte rolig att köra. Det här är en bil man väljer för att man behöver funktion. Inte för att få utlopp för någon bilpassion.

BETYG 10 PUNKTER: Så bra är nya Alhambra