EXPRESSEN.SE
Volvo XC90

Volvo XC90

Foto: Volvo

Visa i helskärm
1/1

Så ska XC90 bli en ännu större succé

Sno åt sig fler bilkunder från konkurrerande bilmärken.

Det är Volvos recept för att växa ytterligare och för att få succésuven XC90 att sälja ännu lite bättre.

Bilföretagen mäter hur många kunder de tar från rivaliserande bilmärken och de vet hur stor andel av de sålda bilarna som har köpts av kunder som tidigare satt i ett annat bilmärke.

Den viktiga andelen var för Volvos XC90 39 procent för Europa och hela 50 procent i USA. Varannan XC90-köpare i USA lämnade alltså ifrån sig något annat än en Volvo när de bytte bil.

De här siffrorna är en förklaring till varför XC90 hade ett så bra förstaår på bilmarknaden. Men Volvos säljs- och marknadschef Björn Annwall tror att de här siffrorna kommer att öka ytterligare under 2016.

- Vi är säkra på att den här andelen kommer att öka, sa Annwall till journalister under den stora bilsalongen i Detroit.

BILDER: Kias nya suv – väldigt lik XC90

Därför lyckades Volvo med XC90-lanseringen

Att Volvo lyckades så bra med XC90 - och ska förbättras ytterligare i år - förklaras med det här:

* Goodwill som byggts upp under lång tid med många nöjda XC90-kunder.

* Positiv trend med XC90 som vunnit totalt över 50 priser och utmärkelser under året. Det senaste kom just i Detroit där XC90 fick priset som Årets Truck.

* Volvo har bara börjat leverera laddhybriden T8 som är bättre än konkurrenterna på en rad mätbara punkter.

Volvo sålde totalt 40 621 XC90 under 2015 jämfört med de 17 869 XC90 Volvo sålde under 2014, då förstås med den gamla modellen. Ändå överraskades Volvo av efterfrågan på välutrustade bilar vilket fått till följd att det är långa väntetider på en ny XC90 på flera marknader. Enligt uppgifter kunde Volvo sålt dubbelt så många XC90 förra året - om bara produktionen hängt med.

Volvo XC90 är i final i Årets Bil 2016 och kan få ytterligare ett fint pris i samband med bilsalongen i Genève i mars.