EXPRESSEN.SE
Bilföretag som inte följer reglerna riskerar 300 000 kronor i böter – per bil.

Bilföretag som inte följer reglerna riskerar 300 000 kronor i böter – per bil.

Foto: Matt Cardy

Visa i helskärm
1/1

Så ska VW-skandalen aldrig få hända igen

EU har röstat om nya utsläppsregler för bilar. I de nya reglerna finns en rad tuffa krav på utsläppsnivåer samt ett kraftiga bötesbelopp till den som inte följer reglerna.

- Övervakningen av reglerna är det allra viktigaste i det här förslaget, säger moderaternas europaparlamentariker Christofer Fjellner.

Flera tunga politiker möttes när Europaparlamentets informationskontor i Stockholm kallade till seminarium om de nya regler för utsläpp från bilar som parlamentet nyligen röstat om.

Yvonne Ruwaida företrädde regeringen, Christofer Fjellner dels moderaterna men också europaparlamentet och så Fredrick Federley, centerpartiet samt parlamentet och den eu-kommitté som satts samman för att granska bland annat VW-skandalen.

När parlamentet röstade var regeringen och Fjellner positiva till det förslag som bland annat Federleys grupp i parlamentet försökte att stoppa.

Mätningar från verkliga förhållanden

Vi kan sammanfatta förslaget som ligger så här:

Besluten från 2007 och 2010 om nya utsläppsregler och nya mätmetoder klubbades igenom. Bland annat finns tuffa krav på sänkningar av både CO2 och nox. Nox-nivån - som det pratats om mest i samband med VW-skandalen har satts till 80 milligram per kilometer när förslaget tagit sina två steg.

Beslutet betyder också att värden från mätningar i labbmiljö ska jämföras med mätningar under verkliga förhållanden.

Det som debatterats mest är hur mycket mer utsläpp som ska tillåtas i verklig miljö jämfört med labbmiljö och hur mycket hänsyn man ska ta till osäkerhet i mätningarna i verkliga miljöer. Enligt förslaget gäller en faktor 2,1 i steg ett och 1,5 i steg två.

Det finns ett utsatt bötesbelopp på 300 000 kronor - per bil - till den tillverkare som inte följer reglerna.

LÄS MER: Nya folk-Teslan har premiär redan i mars – och den blir billig

”Kommer närmare sanningen”

Enligt Yvonne Ruwaida slogs den svenska regeringen för en faktor 1,2 men fick ge sig och gå med på 1,5.

- Det viktiga var att vi fick till en uppgörelse och att det finns en skrivning om hur vi ska komma så nära 1,0 som möjligt, sa Ruwaida.

Moderaternas Christofer Fjellner höll med Ruwaida om vikten av att få till en överenskommelse men påpekade att risken finns att snacket om mätningar i verklig miljö lurar konsumenterna, precis som dagens utsläppsvärden gjort.

- Det är skillnad på verklig körning i Spanien och verklig körning i Norrland. Men vi kommer närmare sanningen och det är bra. Det viktigaste är ändå att vi får till en kontrollapparat så att vi kan se om någon fuskar. Vi kan ha hur tuffa regler som helst utan att det hjälper om tillverkarna kan kringgå dem.

- Med de nya reglerna så får vi ändå klart lägre utsläpp, det blir i praktiken en halvering av nox från och med 2017.

Federley är inte nöjd

Fredrick Federley tycker att de nya reglerna är en för kraftig kompromiss.

- Vi har pratat om det här i tio år och vi är inte i närheten av korrekta utsläppsvärden. Tyvärr är det de bilmärken som urholkat reglerna och hittat kryphål som är vinnarna och de som försökt att göra rätt är förlorare. Vi har jobbat med det här i tio år och det finns de som systematiskt har skjutit på processen, det är inte bra. Reglerna är också en förtroendefråga, vad spelar det för roll att EU skapar regler om det finns de som inte följer dem.

Enligt Yvonne Ruwaida är ändå de nya reglerna en framgång, och speciellt med tanke på hur få som var intresserade att driva frågan förra sommaren - före VW-skandalen.

- Vi skrev då ett brev till EU-kommissionen tillsammans med tre andra länder där vi påpekade att det var viktigt att ta med mätningar i verkliga förhållanden i förslaget. Då var intresset svalt. Men tack vare VW-skandalen så fick vi ett momentum som kunde driva igenom det här förslaget.

Christofer Fjellner arbetar en hel del med handsavtal mellan eu och USA och enligt honom är det viktigt att vi snabbt kan få till en global mätmetod och samma regler över hela världen. Fjellner anser också att varje land ska tillåtas bli tuffare mot de som bryter reglerna och till exempel kunna dra tillbaka ett typgodkännande.