ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

Så mycket får du betala i ny bilskatt

ANNONS:
Farligt eller inte?
Dyrt eller billigt?
Diesel är fortfarande det bästa bränslet i bilskattedebatten.
Vägtrafikskatteutredningen har presenterat sitt förslag till regeringen för en ny bilskatt. Och sällan har en utredning varit så efterlängtad men reaktionerna slutat i ett stort jasså. Ändå innebär förslaget stora skillnader för hur mycket du ska betala i bilskatt. Om förslaget blir verklighet gäller de nya bilskattereglerna från och med oktober nästa år. Här intill kan du se vad förslaget innebär för just din bil - dyrare eller billigare.

Diesel blir dyrare

De stora förlorarna är gamla dieselbilar. De nyaste dieselbilarna, som är godkända enligt miljöklass 2005, får lägre bilskatt. Men de äldre dieselbilarna får en rejäl skattehöjning och dessutom höjs skatten på dieselbränslet, vilket slår mot både nyare och äldre bilar. Förlorare är också lätta lastbilar och bussar som får ett 40-procentigt skattepåslag. För den stora mängden bensindrivna personbilar innebär förslaget inga stora förändringar.

Bilbranschen besviken

Bilbranschen är besviken på förslaget eftersom de hoppats på stora skattelättnader för nya dieselbilar, och att Sverige därmed skulle följa övriga Europa. Många miljövänner är också besvikna eftersom de hoppats att utredningen skulle vara tuffare mot de stora stadsjeeparna med stora, bränsleslukande, motorer. Det kanske viktigaste i utredningen är att skatten ska baseras på koldioxidutsläppen. Den nya principen finjusteras sedan med faktorer och specialregler för att nå ända fram.

Fakta/ Det här innebär förslaget för dig

  • Bil som inte är klassad i miljöklass 2005 och äldre än 1988: 30 procent högre skatt än i dag. Din bilhandlare vet om din bil är klassad i miljöklass 2005.
  • Dieselbilar 1989-2005 som inte är klassade i miljöklass 2005: Tio procents skatterabatt på dagens skatt.
  • Bil som är 30 år eller äldre: Klassas som veteranbil och är skattebefriad.
  • Lätta lastbilar och bussar: Beskattas som i i dag efter vikt men får ett 40-procentigt skattepåslag. I framtiden vill utredningen beskatta även de här bilarna efter koldioxidutsläpp.
  • Bensinbil i miljöklass 2005: 360 kronor per år i fast skatt. Dessutom 12 kronor per gram koldioxidutsläpp per kilometer (överstigande 100 gram). Hur mycket koldioxid din bil släpper ut kan du bland annat hitta på Gröna Bilisters hemsida, www.gronabilister.se Eller prata med din bilhandlare.
  • Dieselbilar i miljöklass 2005: Som för bensinbilar men multiplicerat med 3,5.
  • Bränsleskatt: Skatten på diesel föreslås höjas med 50 öre per liter.
  • Tumregel för dieselbilar: Anta att du ska köpa en ny dieselbil i miljöklass 2005. Höjs dieselskatten med 50 öre per liter lönar det sig bara att köra en dieselbil om du kör mer än 1 800 mil per år. Enligt dagens skattesystem är motsvarande brytpunkt 2 500 mil. Källa: Teknikens Värld

    Fakta/ Räkneexempel, Dieselbilar

  • Volvo V70 D5, miljöklass 2005: Dieselbil som i dag kostar 7 401 kr per år i skatt. I det nya förslaget blir skatten 4 494 kr per år. Plus dieselskattehöjningen på 50 öre per liter.
  • Volvo V70 D5, miljöklass 2000: Dieselbil som i dag kostar 7 401 kr per år i skatt. I det nya förslaget blir skatten 6 661 kr per år. Plus dieselskattehöjningen på 50 öre per liter.
  • Mercedes 300D 1988: Äldre dieselbil som i dag kostar 6 832 kr per år i skatt. I det nya förslaget blir skatten 8 832 kr per år. Plus dieselskattehöjningen på 50 öre per liter.

    Bensinbilar

  • Volvo V70 2,4: Bensinbil med standardmotor som i dag kostar 1 812 kr per år i skatt. I det nya förslaget blir skatten 1 764 kr per år.
  • Mercedes S430: Bensinbil med lite större motor som i dag kostar 2 110 kr per år i skatt. I det nya förslaget blir skatten 2 688 kr per år.
  • Toyota Yaris 1,3: Bensinbil med lite mindre motor som i dag kostar 918 kr per år i skatt. I det nya förslaget blir skatten 852 kr per år. Källa: Teknikens Värld
    Mejla Skriv ut
    Rätta text- och faktafel
    ANNONS:
    ANNONS:
    ANNONS:
    MEST LÄSTA ARTIKLARNA PÅ MOTOR
    ANNONS:
    ANNONS:
    ANNONS:
    MEST LÄST I DAG
    ALLT OM BILAR
    ANNONS:
    Senaste artiklar
    ALLT OM BILAR
    ANNONS:
    TRAFIKSKOLA
    BLOGG
    ANNONS:
    BEGAGNAT
    NYBILSTESTER
    QUIZ
    ANNONS:

    Rapportera textfel

    Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

    Felaktigt mejl
    Du måste fylla i en kommentar: