Sajten för alla vinnare

Här delas det ut superbonusar.

Skönhetstips och prylar

Allt om inre och yttre hälsa.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Storlek på text:
Skriv ut text
Ferrari F430. Ferrari F430.

Så köper du en begagnad Ferrari

Annons:
Det finns sportbilar och det finns supersportbilar. En av de allra superdupersportigaste kommer från Ferrari och har tillägsnumret 430. Efter att tidigare stått ganska kallsinnig till märket har hjärtat börjat pumpa Rosso Corsa-rött blod till sinnesorganen. Någonting har hänt - med Ferrari och min hjärna.
Varför i hela friden ska man köpa en Ferrari F430?
Därför att den saknar motsvarighet. Därför att den är så otrolig vacker. Därför att den går så in i h-e. Därför att den känns så välbyggd.
Det sistnämnda har kanske inte alltid stämt vad gäller Ferrari. När 360 Modena släpptes 1999 skulle kamaxelremmar bytas i tid och otid och servicevänligheten avspeglades i ordentligt feta verkstadsfakturor.

Inte billig att äga...

Men det inte sagt att efterträdaren F430 skulle vara billig att äga, men nu har motorn kedjor till kamaxlarna och drivpaketet behöver inte demonteras från chassit för minsta åtgärd.
Om man vill vara säker på att få en begagnad F430 i bästa skick, då ska man välja en bil från Ferrari Approved. Alltså en bil som är genomgången av Ferrari.
Vårt begagnade exemplar av F430 har gått ett par tusen mil.Balansen är utsökt liksom styrning och chassi. Det enda som stör i detta exemplar är ett knarrande ljud som verkar komma från innertaket.

Servicebok ett måste

Ingen begagnad 430 är billig, och skulle den vara det är det något som är lurt. Kanske varit krockad och dåligt reparerad. Eller tävlingskörd.
Som vid alla bilköp är historiken viktig. Servicebok måste finnas till en F430. Om säljaren inte kan uppvisa en sådan, gå vidare, för bara i lilla Sverige finns ett 30-tal F430 till salu och de billigaste kostar från 1,2 miljoner.

FAKTA Ferrari F430

MOTOR: Bensin. Mittmonterad och längsmonterad V8 med två överliggande kamaxlar per cylinderrad, 4 ventiler/cylinder. 4 308 cm3, 490 hk vid 8 500 r/min, 465 Nm vid 5 250 r/min.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, 6-växlad manuell eller F1-låda.
Hjul: Fälgbredd 8/9 tum, däck 225/35 R19, 285/35 R19.
Fartresurser: Toppfart 315 km/h, acceleration 0-100 km/h 4,0 sekunder (fabriksuppgifter).
Bränsleförbrukning: (EU-norm)1,83 liter milen vid blandad körning.
Annons:
Annons:
MEST LÄSTA ARTIKLARNA PÅ MOTOR
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Formel 1
Annons:
Annons:
Annons:
MEST LÄST I DAG
Senaste artiklar
ALLT OM BILAR
Annons:
TRAFIKSKOLA
Nybilstester
Annons:
Annons:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader