EXPRESSEN.SE
Enligt GPToday tjänar Ericsson och Nasr sämst i F1.

Enligt GPToday tjänar Ericsson och Nasr sämst i F1.

Foto: Imago Sportfotodienst

Visa i helskärm
1/1

Så här mycket tjänar Marcus Ericsson i F1

Lewis Hamilton må vara trefaldig världsmästare men det är Ferraris Sebastian Vettel som tjänar mest pengar.

Årslönen för tysken enligt sajten GPToday cirka 50 miljoner - dollar.

F1-förarna tjänar bra på att köra bil snabbt. Sebastian Vettel fick en monsterlön när han gick från Red Bull till Ferrari och enligt sajten GPToday tjänar Vettel 50 miljoner dollar per år på sitt treårskontrakt med Ferrari.

Det ger alltså Vettel närmare 1,5 miljarder kronor för tre säsonger i formel 1.

Och den regerande världsmästaren Hamilton är inte ens tvåa på listan.

Spanjoren Fernando Alonso lockades till McLaren med ett tvåårskontrakt som ger honom 40 miljoner dollar per år, eller cirka 720 miljoner kronor för två säsonger i Honda-McLaren. Kanske är det lite plåster på såren för att bilen verkar svår att hantera och köra snabbt med.

Hamilton tjänar 31 miljoner plus bonus

Lewis Hamilton får nöja sig med 31 miljoner dollar per år men har å andra sidan möjlighet att räkna in bonusar på ytterligare 10 miljoner dollar. Vi gissar att Hamilton plockat in någon slags världsmästarbonus från Mercedes och kanske har han också extrabetalt för varje seger han tar - vilket i så fall kostar Mercedes en hel del.

Att Kimi Räikkönen inte slutade i F1 i höstas trots en jobbig säsong kan förklaras med att det står 28 miljoner dollar i årslönekuvertet. Vilket till exempel är nära dubbelt så mycket som Nico Rosberg får för sin andraroll i Mercedes. Jenson Button skuggar Rosberg med cirka 13 miljoner dollar per år i lön.

Ericsson och Nasr i botten

Efter de här toppförarna så faller löneskalan snabbt och enligt GPToday är Sauber-förarna Marcus Ericsson och Felipe Nasr F1-depåns lägst betalda med en årslön på 450 000 dollar vardera, eller drygt fyra miljoner omräknat i svenska kronor och den senaste växelkursen.

Men både Nasr och Ericsson har laddat rejält med sponsorpengar till Sauber-stallet så lönen är mer en formsak. Utöver lönen från stallen har också förarna ett visst utrymme för egna sponsorer.

LÄS MER: Då får Ericsson sin nya F1-bil