EXPRESSEN.SE
Foto: Gunnar Seijbold
FÖRE.

FÖRE.

Foto: Eric Bengtsson
EFTER. Grus, barr och löv är baggage från det gångna året som åker bort i den invändiga rekonden.

EFTER. Grus, barr och löv är baggage från det gångna året som åker bort i den invändiga rekonden.

Foto: Eric Bengtsson
FÖRE.

FÖRE.

Foto: Eric Bengtsson
EFTER. Godispapper och grus – allt försvinner efter en välriktad snyting av rengöringsmedel och jobb.

EFTER. Godispapper och grus – allt försvinner efter en välriktad snyting av rengöringsmedel och jobb.

Foto: Eric Bengtsson
FÖRE.

FÖRE.

Foto: Eric Bengtsson
EFTER. Skuggan av en Nogger tackar för sig. Betydligt värre att bli av med rysaren framför andra – barnspyan...

EFTER. Skuggan av en Nogger tackar för sig. Betydligt värre att bli av med rysaren framför andra – barnspyan...

Foto: Eric Bengtsson
Visa i helskärm
1/1

Så gör du rent bilen på insidan – steg för steg

Sol, sommar och barnspyor i baksätet.

Då är rekondfirman bästa utvägen för många.

I dag finns miljövänliga alternativ till traditionella kemikalier.

– Jag vill kalla det framtidens sätt att tvätta bilar, säger Daniel Lindberg, Ecoshine, Stockholm.

Det puffar och pustar och väser och pyser. Det bolmar från baksätet av den semestersmutsade Polon.

Brinner det? Nix.

Det är undergången för den smuts som ­samlats inuti bilen under en vinter, en vår och framför allt en sommar - grus, gräs, godis och godispapper, blöta badbyxor som lämnat ringar efter sig när vattnet torkat.

Och, givetvis, den fruktade glassfläcken. Kommer den att gå bort? Får vi skära ut den? Kanske sätta ett ­Expressen-klistermärke över?

Internationella metoder

Vi får väl se när ­rekondman Markus ­Vidalis puffat färdigt med sin "ångmaskin" som tvättar textilierna rena.

Totalt 2 500 kronor ska det kosta kunden att göra en så kallad rekond av insidan och sam­tidigt få utsidan tvättad.

Metoderna som används hos Ecoshine är vanliga i bland annat Asien och Australien där vattentillgången är begränsad, däremot är de sällsynta i ett land som Sverige där det normalt finns gott om vatten.

Rengöringsmedlen är biologiskt nedbrytbara, men största miljövinsten nås ­genom att förbruka en bråkdel vatten jämfört med traditionell biltvätt. Därmed hamnar också mindre mängder miljöfarliga ämnen i avloppet - praktiskt för både rekondfirma och fastighetsägare, som inte behöver investera i ett rengöringsverk, konstaterar Daniel Lindberg, en av tre delägare i Ecoshine.

– Tvättar du på vanligt vis går det kanske åt 250 l iter rent dricksvatten för att tvätta en enda bil utvändigt. Med ånga använder vi en till två liter vatten. Det är en oerhörd skillnad. Det här är det sätt jag tror vi kommer att tvätta bilar på i framtiden.

Rengörningsmedel räcker

Egentligen behövs inte ångtvätten för att få bilens utsida ren från smuts och föroreningar. Det räcker med att använda en särskild sorts rengöringsmedel som stryks ut över bilen och tränger in under smutsen och "lyfter" den från lacken, säger Daniel Lindberg.

- Det blir en form av emulgering mellan smuts och rengöringsprodukter. Vintertid gör ångtvätten att smutsen luckras upp innan vi lägger på våra rengöringsprodukter. Vi klarar oss helt utan ångan men då går det åt mer av produkterna.

Det finns en annan anledning till att bilvårdsföretaget använder ånga innan rengöringsmedlen läggs på - helt enkelt för att bilägare i Sverige är vana vid vattentvätt. Det ska puffa och pysa lite för att kunden ska känna sig trygg, menar Daniel Lindberg.

Ingen av företagets metoder är helt nya, säger han. Maskiner för att ånga bort smuts har funnits tidigare, liksom sättet att torka bort smutsen med rengöringsmedel.

- Vad jag förstår så slog det här igenom som en rengöringsmetod inom motorsport redan på 50- och 60-talet. Främst för att det skulle gå smidigt och snabbt, men också för att det gav en vaxliknande finish som sades sänka luftmotståndet.

Barnspya värst

Ecoshine öppnade sin första anläggning i Sickla 2011. I dag finns företaget på fem platser till i Stockholm, bland annat i Nacka där ALLT OM BILAR lämnar in sin något över genomsnittet nedsmutsade bil.

Här finns det mesta utom inredningens värsting - barnspyan.

– Den är faktiskt bland det svåraste vi har att ta bort, inte minst lukten. Vi får ofta in nerspydda bilar från barn som mått illa under bilfärden.

Under tiden som Daniel Lindberg berättar om konceptet tuffar Markus Vidalis på i kupén. På någon timme har han tvättat hela bilen och gjort inredningen i princip som ny.

Gruset är väck, godis- och glasspapperen, gräset och löven, till och med fläcken efter en nödlandad Nogger.

Enligt Daniel Lindberg infaller stora smutsruschen vid två perioder varje år: vintertid då bilarna kletas ner av salt och asfalt och sommartid som en följd av semestern.

– I båda fallen är det vanligt att det handlar om barnfamiljer och deras bilar. Efter semestrarna får vi ofta in bilar från familjer som varit ute och rest i Sverige eller Europa.