EXPRESSEN.SE
Nya S90 visas upp i USA på måndag.

Nya S90 visas upp i USA på måndag.

Foto: Volvo

Visa i helskärm
1/1

Så går det för Volvo – enligt experterna

Volvo rullar fram nya S90 på bilsalongen i Detroit på måndag.

Och USA är en av de viktigaste marknaderna när Volvo ska växa till 800 00 sålda bilar före 2020.

Så här analyserar branschtidningen Automotive News Volvo och konkurrenterna Mercedes, Audi och BMW.

Från 0,3 procents marknadsandel januari till november 2014 till 0,4 procents andel samma period förra året. Volvos andel av den stora och viktiga bilmarknaden i USA växer men är fortfarande på en väldigt blygsam nivå. I Sverige har till exempel över 20 procent av marknaden.

Men planen är at växa. Volvo har satt förre produktchefen Lex Kerssemakers som ny chef i Nordamerika och 2016 blir ett viktigt år med - förhoppningsvis - stark tillväxt. Med nya XC90 ute i bilhallarna i USA lyckades Volvo öka sin försäljning i november med 18 procent.

LÄS MER: Här kan du få se nya S90 på riktigt

Fler modeller en förutsättning

Med nya S90 och kommande V90 ska Volvo också få ut fler modeller - vilket branschtidningen Automotive News anser är en förutsättning.

"Volvo-handlarna är inte tillräckligt lönsamma och det kommer inte att ändras förrän det finns fler modeller i utbudet". Så skriver Automotive News när de analyserar Volvos förutsättningar för 2016.

Med en helt ny familj av fyrcylindriga motorer och totalt sju nya eller uppdaterade bilmodeller till slutet av 2017 ska Volvo stå bättre rustade. I slutet av 2018 ska också Volvos bya bilfabrik i Carolina börja bygga bilar för den amerikanska marknaden. Och så dags ska Volvos försäljning i USA och Nordamerika ha fördubblats jämfört med siffrorna för 2015.

LÄS MER: Rekordåret – här är bilarna som sålde bäst i Sverige 2015

Så stora är tyskarna i USA

Konkurrenten Audi har en marknadsandel på 1,1 procent och har enligt branschtidningen flera viktiga lanseringar under första halvåret 2016 med nya Q7 och nya A4 som drivande. Nya R8 ska också hjälpa Audi att få de amerikanska bilköparna att glömma dieselskandalen snabbt.

Mercedes har cirka två procent av marknaden i USA och står precis som Audi inför ett par avgörande lanseringar. Nya E-klass ska visas på salongen i Detroit på måndag och Mercedes hoppas mycket på de nya suv:arna GLE och GLC under 2016.

För BMW är produktionskapacitet nyckelfrågan och deras bilfabrik i Carolina - granne med Volvos bygge - ska byggas ut under 2016. Efterfrågan på suvar som X4 är stor. Dessutom har nya 7-serien fått massor av beröm vilket BMW räknar med ska betyda mycket för försäljningen det kommande året. BMW har en marknadsandel i USA på lite drygt två procent.