EXPRESSEN.SE
VW-gruppen ligger långt fram när det gäller att erbjuda privatlesing-alternativ.

VW-gruppen ligger långt fram när det gäller att erbjuda privatlesing-alternativ.

Foto: Seat

Visa i helskärm
1/1

Rekordstort intresse för privatleasing

Nybilsförsäljningen i Sverige slog rekord under 2015 med totalt 345 000 sålda bilar. Och en stor del av ökningen handlade om det nya sättet att köpa och använda bil - privatleasing.

Enligt bilbranschorganisationen MRF tecknades 27000 privatleasingavtal 2015, en ökning med 68 procent.

Intresset för privatleasing exploderade under 2015. Det märktes inte minst på antalet nytecknade avtal. Hela 27 000 avtal, eller åtta procent av den totala nyregistreringen, var så kallad privatleasing. Det är en ökning med 68 procent i antal bilar och andelen privatleasing steg från fem procent året innan.

– Privatleasing är ett modernt och bekvämt sätt att ha en ny trafiksäker och miljöanpassad bil till en fast månadskostnad i tre år för att sedan lämna tillbaka den. Det är ett enkelt bilägande både för gamla och unga, där kunden slipper fundera på värdet och försäljningen när det är dags att byta, sammanfattar Johan Holmqvist, bilhandelsansvarig inom branschorganisationen MRF.

LISTA: Privatleasing: 21 bra bilar – här är månadskostnaden

17 procent väljer privatleasing

Under 2017 valde 17 procent av de privatpersoner som köpte ny bil att teckna ett leasingavtal. Det är en ökning från 12 procent 2014.

– Under 2015 tog ökningstakten en raketartad fart och ser vi enskilt till december 2015, var andelen 23 procent av nya personbilar registrerade på privatpersoner, berättar Johan Holmqvist i ett pressmeddelande från MRF.

Enligt Holmqvist så sprider sig nu köpformen till flera åldrar.

– Det finns en myt i Sverige om att privatleasing bara är för unga personer, men den stämmer inte alls. Det är personer från alla åldrar som väljer privatleasing. Ålderssnittet är något lägre, cirka 10 år, och ligger på 45 år istället för 55 år.

VW-gruppen har kommit längst

Flest privatleasingkunder finns fortfarande i storstäderna men fenomenet sprider sig över landet. Bland de bilmärken som kommit längst med erbjudanden finns VW-gruppen med märken VW, Seat, Audi och Skoda. Volvo skuggar följt av Renault, Toyota, Kia och Nissan.

– VW-koncernen har varit tidigt på plan och har dessutom många modeller i de efterfrågade storleksklasserna, är Johan Holmqvists förklaring.

MRF tror att trenden med privatleasing håller i sig.

– Vi tror starkt på denna ägandeform och vi är inte förvånade om den är den dominerande om fem år när fler upptäckt hur bekvämt det är med privatleasing, avslutar Johan Holmqvist.