EXPRESSEN.SE
Porsche 911 Turbo S

Porsche 911 Turbo S

Foto: Porsche
Porsche 911 Turbo S

Porsche 911 Turbo S

Foto: Porsche
Porsche 911 Turbo S

Porsche 911 Turbo S

Foto: Porsche
Porsche 911 Turbo S

Porsche 911 Turbo S

Foto: Porsche
Porsche 911 Turbo S

Porsche 911 Turbo S

Foto: Porsche
Porsche 911 Turbo S

Porsche 911 Turbo S

Foto: Porsche
Porsche 911 Turbo S

Porsche 911 Turbo S

Foto: Porsche
Visa i helskärm
1/1

Porsche 911 Turbo S har blivit ännu bättre

JOHANNESBURG. Porsche 911 Turbo S var redan en av världens bästa sportbilar.

Men nu är den ännu bättre – och ännu snabbare.

Vi har kört den nya supersportbilen, kanske den enda som funkar lika bra på en racerbana som i vardagstrafik.

Porsche 911 Turbo fick snabbt ikonstatus när den första generationen lanserades 1974. Och ordet ”Turbo” skrivet på en Porschebaklucka har sedan dess signalerat något mycket speciellt.

Nu är det här med turboteknik kanske inte så exklusivt längre, det sitter ju en turbosnurra under huven på i princip alla dieselbilar och i många standardbilar med bensinmotorer. I samband med en ordentlig uppdatering av 911-serien har även Porsche 911 Carrera och 911 Carrera S fått säga hejdå till sina gamla sugmotorer och är nu utrustade med turboladdade maskiner med lite mindre cylindervolym.

Men: Det står inte Turbo i bak. Det laddade ordet håller Porsche fortfarande reserverat för sina värstingar.

BETYG I 10 KATEGORIER: Så bra är nya 911 Turbo S

Nya turboaggregat med större kompressorer

Den nya versionen av nya Porsche 911 Turbo har precis som förut en sexcylindrig boxermotor på 3,8 liter. Men nu har den blivit starkare – 540 hästkrafter och 710 Nm skickas ner till de fyra drivande hjulen. 911 Turbo S är ännu värre – här har vi nu 580 hästar och hela 750 Newtonmeter tack vare två nya turboaggregat med större kompressorer. Och det är den bilen vi nu sitter i.

Motorn har en förvånansvärt sofistikerad karaktär och kraften lätt att dosera. Kör man någorlunda lugnt är 911 Turbo S en vän skapelse som är lika lättkörd som vilken mesig familjebil som helst. Men om man får för sig att trycka ner gaspedalen ordentligt – ja då ska man veta vad man gör. Motorkaraktären förändras nämligen på en millisekund och förvandlar tillsammans med den vassa dubbelkopplingslådan Turbo S till en brutal supersportbil.

Direkt gasrespons

Kraften kommer omedelbart och utan den fördröjning man får leva med när man hanterar vissa turbomotorer. Porsche har nämligen utvecklat ett system som de kallar Dynamic Boost, det handlar om att de behåller laddtrycket även efter att föraren släppt gaspedalen. Det åstadkoms genom att endast bränsleinsprutningen avbryts medan gasspjället förblir öppet. När föraren sen gasar igen finns redan trycket där och kraften kan komma direkt.

Resultatet blir en våldsam acceleration, 0 till 100 km/h går på 2,9 sekunder när man använder sig av bilens Launch control och toppfarten anges nu till 330 km/h.

Det är dock inte den starkare motorn och de här fantastiska prestandasiffrorna som är den stora grejen med uppdaterade Porsche 911 Turbo S, även om det naturligtvis är roligt att bilen är så sjukt snabb. Det är faktiskt ännu roligare att uppleva hur bra den här bilens chassi fungerar i helt olika situationer.

BETYG I 10 KATEGORIER: Så bra är nya 911 Turbo S

Teknikerna har gått över hela chassit

Porsche har egentligen inga stora nyheter att bjuda på när det gäller sitt chassi – men ingenjörerna har filat på inställningar och detaljer över hela bilen för att suga ut så mycket som möjligt ut sin konstruktion. ”Vi har gått igenom allt”, säger Porsches Erhard Mössle, en av de ansvariga för modellen.

Ute i trafiken är 911 Turbo S smidig att hantera och faktiskt rätt bekväm att åka i. I trånga situationer hjälper fyrhjulsstyrningen – bakhjulen kan svänga upp till 2,8 grader – till när man ska manövrera bilen. Och på motorvägen ligger bilen stadigt och avslappnad på asfalten även i riktigt höga hastigheter.

BETYG I 10 KATEGORIER: Så bra är nya 911 Turbo S

Kommer till sin rätt på banan

Det är dock när vi svänger ut på den helt nyrenoverade anläggningen Kyalami Grand Prix Circuit utanför Johannesburg som vi verkligen får vi njuta av resultatet av Porsches finjusteringar av modellen. Porsche 911 Turbo S är, trots att den kanske främst är tänkt att köras på vanliga vägar, fantastisk på banan. Visst är bilen rätt tung – men den är sällsynt lättkörd. Styrningen är kanske det som imponerar mest, trots att vissa kurvor är utmanande tar sig 911 Turbo S hela tiden in mot apex utan att protestera för mycket. Som förare får man tydlig information om vad som händer med bilen vilket snabbt ger bra självförtroende.

Tack vare den kraftfulla motorn och fyrhjulsdriften är det lekande lätt att komma ut ur svängarna, greppet är magiskt och det går att köra riktigt fort med den här bilen. Bromsarna, keramiska är standard i Turbo S, är också ett kapitel för sig. Lätta att dosera och synnerligen effektiva.

Tänk att det finns en så här potent sportbil som också är så bra på vanliga vägar.

Det är lite galet.

 BETYG I 10 KATEGORIER: Så bra är nya 911 Turbo S