EXPRESSEN.SE
Porsche 911 Carrera 4S.

Porsche 911 Carrera 4S.

Foto: Porsche.
Porsche 911 Carrera 4S.

Porsche 911 Carrera 4S.

Foto: Porsche.
Porsche 911 Carrera 4S.

Porsche 911 Carrera 4S.

Foto: Porsche.
Porsche 911 Carrera 4S.

Porsche 911 Carrera 4S.

Foto: Porsche.
Visa i helskärm
1/1

Porsche 911 4S – perfekt året runt

JOHANNESBURG. En Porsche 911 kan ju tyckas vara ett uselt bilval för det kalla svenska klimatet.

Men inte då.

Det finns faktiskt en version som är som klippt och skuren för vårt land.

Vi har kört den uppdaterade Sverigeporschen – och nu vill vi ha mer snö.

Nej, det är inte direkt någon svensk vargavinter när vi provkör nya Porsche 911 Carrera 4S för första gången. Vi befinner oss nämligen i närheten av Johannesburg i Sydafrika och termometern visar 29 grader. Plus. Marken längs motorvägarna är torr och växtligheten har en tuff kamp för att klara sig i den starka solen.

Asfaltsvägarna jag kör på att stundtals i dåligt skick. Beläggningen är ojämn och utsätter stötdämparna för hårda prövningar. Visst känns det lite stötigt att skumpa fram i den låga sportbilen och visst bullrar det en hel del från de breda lågprofilsdäcken – men det är ändå inga problem att åka längre sträckor.

Porsche har blivit allt bättre på att hitta kompromisser mellan sportiga vägegenskaper och anständig komfort. Det adaptiva chassit Porsche Active Suspension Management är nu standard. Det ger tio millimeter lägre markfrigång och större skillnad mellan sport- och komfortläge. Det här kommer at bli tydligt för alla som kör bilen på grova svenska vägar framöver.

Fyrhjulsstyrning, som är tillval, bidrar också till en rappare känsla i tajta kurvor och till ett lite lugnare uppträdande i högre hastigheter.

BETYG+BILDER: Så bra är 911 4S i 10 kategorier

Grym motor

Motorn i Porsche 911 Carrera 4S är den nya treliters boxersexan med bi-turbo som nyligen lanserades i 911-serien. Det här är en grym motor med massor av kraft och snabb respons. Samtidigt är den behaglig – nästan mysig – att ha att göra med när jag och 911 Carrera 4S kommer allt längre ut på den sydafrikanska landsbygden.

Ljudet är kanske inte riktigt lika mäktigt som i den 3,8-liters sugmotor som den ersatt, men det räcker gott och väl till för att väcka uppmärksamhet. (Till exempel från den lokala polisen som snabbt ser en chans att dryga ut sina magra löner lite innan de låter oss köra vidare.)

En av anledningarna till att köpa en Porsche är naturligtvis att man vill ha en snabb bil. och Porsche 911 Carrera 4S är naturligtvis just det. I och med uppdateringen av Carrera 4S och resten av 911-serien har de fyrhjulsdrivna varianterna, de är utrustade med en uppdaterad elektro-hydraulisk fyrhjulsdrift, för första gången blivit snabbare än de bakhjulsdrivna.

En Porsche 911 Carrera 4S som utrustats med dubbelkopplingslåda och det så kallade PDK och Sport Chrono-paketet klarar 0–100 km/h på 3,8 sekunder. Det är en tiondel snabbare än bakhjulsdrivna Carrera S. Toppfarten är strax över 300 km/h.

BETYG+BILDER: Så bra är 911 4S i 10 kategorier

Enastående grepp

Riktigt de hastigheterna kommer jag dock aldrig upp i. Ute på vägarna har jag för stor respekt för ordningsmakten och när jag pressar Porsche 911 Carrera 4S på en racerbana, vi får köra ett antal varv på underbara Kyalami Grand Prix Circuit, räcker raksträckorna inte riktigt till. Men det spelar ingen roll. Det är i kurvorna som bilen briljerar på allvar.

Greppet är enastående. Styrningen är magisk. Och när jag låter de 420 hästkrafterna trycka bilen ut ur kurvorna gör fyrhjulsdriften det lekande lätt att hålla bilen på rätt kurs.

Enligt Porsche väljer drygt en tredjedel av alla svenska kunder drivning på alla fyra. Och det gör de nog rätt i. Visst, om man på allvar är ute efter att slå varvrekord på någon racerbana kanske det känns lite tuffare att bara ha bakhjulsdrift. Men för de allra flesta är nog fyrhjulsdriften en genväg till roligare och mer effektiv sportbilskörning. Och till en Porschesäsong som räcker året runt.

BETYG+BILDER: Så bra är 911 4S i 10 kategorier