Sajten för alla vinnare

Här delas det ut superbonusar.

Skönhetstips och prylar

Allt om inre och yttre hälsa.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Storlek på text:
Skriv ut text

Outlander - ett av klassens absolut bästa köp

Annons:
FAKTA

MITSUBISHI OUTLANDER 2,0d


PRIS: 219 900 kronor.
SÄKERHET: Antisladd, antispinn, krockkuddar fram, el bromskraftsfördelning, sidokrockgardiner, sidokrockkudde fram, bältessträckare med kraftbegränsning fram.
GARANTIER: Tre år nybil (10 000 mil), tio år rostskydd, tre år vagnskada, tio år elektronik (20 000 mil), tre år assistans.
MOTOR: Diesel, fyrcylindrig, 1 968 cc med turbo.
EFFEKT: 140 hk vid hk vid 4 000 r/min.
VRIDMOMENT: 310 Nm vid 1 750 r/min.
VÄXELLÅDA: Sexväxlad manuell permanent fyrhjulsdrift.
BRÄNSLEFÖRBRUKNING: 6,7 liter per 100 km vid blandad körning, enligt tillverkaren.
PRESTANDA: 0–100 km/tim 10,8 sekunder, toppfart 187 km/tim.
MILJÖKLASS: 2005.
LÄNGDxBREDDxHÖJD: 4 640x1  800x1 680 mm. AXELAVSTÅND: 2 670 mm.
TJÄNSTEVIKT/TOTALVIKT: 1 655/2 360 kg.
SLÄPVAGNSVIKT: 2 000 kg.
BAGAGEVOLYM: 771 liter, VDA.

Effektiv fyrhjulsdrift, hög finish och praktiska finesser gör nya Mitsubishi Outlander till ett av klassens bättre köp.
Förra generationens Outlander var en halvmesyr, som fanns till mest för att kombibilar med lite tuffare utseende en vanlig trist familjekombi sålde bra. Den här gången har Mitsubishi tänkt längre än så och vill vara med och utmana de allra bästa i klassen, som Honda CR-V, Toyota RAV4 och Hyundai Santa Fé.

Påkostad och seriös

Första intrycket av nya Outlander är att det handlar om en rejäl mellanstor suv, både påkostad och seriös. Designen har snits och tekniken bådar gott. Bilen grundas på en plattform gemensam med DaimlerChrysler (från när företagen hade ett tätt samarbete) och bilen kommer även att stå till grund för Citroëns och Peugeots kommande suvar.
Samarbetsformerna vet uppenbarligen inga gränser för Mitsubishi: Dieselmotorn på 2,0 liter med 140 hästkrafter och 310 Nm i maximalt vridmoment kommer från Volkswagen. Det är en bra motor om än lite väl dieselknattrig vid kallstart. I höst kommer en bensinare på 2,4 liter och 170 häskrafter.

Hög komfort

Ett snötäckt terrängparti med branta lutningar klaras förbluffande enkelt. Vid behov kan drivningen låsas på fram- och bakaxel. Automatläget räcker i de flesta lägen, systemet känner av eventuellt hjulspinn och skickar kraften till de hjul med fäste. På asfalt känns Outlander som en personbil att köra. Komforten är hög och innerutrymmena tillhör klassens största. Bagaget är lättåtkomligt tack vare en delad baklucka och låg lasttröskel.

VÄLJ RÄTT MOTOR

Biltidningen Teknikens Världs expert Marcus Engström: " Eftersom dieselversionen släpps först och bensinalternativet kommer i oktober så finns det inte många alternativ - vi rekommenderar dieseln. Bilen går väldigt bra och komforten är betydligt bättre än i föregångaren."

Här är samtliga suvar i testet

Varsam ansiktslyftning på nya X3
En riktig Jeep kostar inte skjortan
Hyundai Tucson - en värdig arvtagare
Santa Fe har växt
CR-V - testvinnare från Honda
Ford Maverick - en stadscowboy
Captiva en oväntat bra koreansk suv
Sorentos exklusivare syskon
X-trail störst i klassen
Outlander - en av klassens absolut bästa
Trevlig flärd från Lexus
Freelander är kung på dåliga vägar
Discovery en klassisk skogsmulle
Kia visar upp terrängambitioner

Bror Duktig i ny version
Toyota RAV4 – sportig men bekväm 
Volvo XC90 - succé trots problem med imagen
Grand Vitara - inte alls särskilt Grand
Subaru Forester är Bussiga Bilen
Tribeca - närmast överdådig
Opel Antara - långt ifrån suverän


Annons:
Annons:
MEST LÄSTA ARTIKLARNA PÅ MOTOR
Annons:
Annons:
NY TIDNING
REDAKTIONENS BLOGGAR
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
MEST LÄST I DAG
Senaste artiklar
ALLT OM BILAR
Annons:
TRAFIKSKOLA
Nybilstester
Annons:
Annons:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader