EXPRESSEN.SE
Opel GT Concept

Opel GT Concept

Foto: Opel
Opel GT Concept

Opel GT Concept

Foto: Opel
Opel GT Concept

Opel GT Concept

Foto: Opel
Opel GT Concept

Opel GT Concept

Foto: Opel
Opel GT Concept

Opel GT Concept

Foto: Opel
Opel GT Concept

Opel GT Concept

Foto: Opel
Visa i helskärm
1/1

Opels nya sportbil – ”hisnande fullblod”

Ett fullblod med hisnande design!

Så kallar Opel sin nya sportbil GT Concept.

Den spektakulära bilen har världspremiär på internationella bilsalongen i Genéve i början av mars.

Opel GT Concept är en nyskapande satsning och tänkt att bli en trendsättare.

Den är minimalistisk med avskalad och djärv design - allt som stör den rena formen har valts bort.

Bland det ratade finns dörrhandtag, yttre backspeglar och vindrutetorkare.

Två små bakåtriktade kameror ersätter ytterbackspeglarna samt eliminerar döda vinklar genom att projicera kamerornas sikt bakåt på bildskärmar i dörrarnas insidor.

Dörrarna är elmanövrerade och öppnas med en tryckning på "pekplattor", som är integrerade i takets röda dekorlinjer. Karossen har röd dekorlinje.

Även däcken är röda, vilket ska ge en associasion till Opels motorcykel Motoclub 500 från 1928.

Utveckling av designfilosofi

Andra länkar till det förflutna är den långa motorhuven, avsaknaden av baklucka samt dubbla och mittmonterade avgaspipor, som alla härrör från den ursprungliga GT-modellen 1965. Men i övrigt har konceptet inget med retro att göra.

– Den här bilen illustrerar tydligt den ständiga utvecklingen av vår designfilosofi - "skulpturalt artisteri möter tysk precision", säger Mark Adams, vice president, Design Europa.

Opels koncernchef Dr Karl-Thomas Neumann är också mycket översvallande.

– Med Opel GT Concept tar vi nästa steg mot ännu mer känsla och körglädje. GT Concept visar vad Opel står för nu. Vi är övertygade, ambitiösa och nyskapande, och vi vill vinna över fler och fler kunder med varje ny bil, säger han.

TV+TEXT: Biltest – Opel Astra är en av årets viktigaste bilar

Motorn är placerad bakom framaxeln

Opel GT Concept är bakhjulsdriven och har en mittmonterad frontmotor, liksom ursprungliga Opel GT samt GM:s exklusiva sportbil Corvette. Det innebär att motorn sitter bakom framaxeln. Detta ger en låg och central tyngdpunkt som ska vara bra för balansen och köregenskaperna.

Motorn är en 1-liters turbotrea baserad på den ultramoderna helaluminiummotorn i ADAM, Corsa och Astra. Den bensindrivna motorn utvecklar 107 kW/145 hästkrafter. Förbruknings- och utsläppsvärden är ännu inte fastställda.

Maxhastigheten är 215 kilometer i timmen. Accelerationen från 0 till 100 kilometer i timmen går på under åtta sekunder.

Världspremiär i Genéve

Växellådan är sexväxlad och sekventiell och styrs med "paddlar" på ratten. När det gäller belysningen ska både strålkastarna och baklyktorna ge ett närmast tredimensionellt ljusflöde tack vare modern projektionsteknik.

Vindrutan övergår i ett panoramatak i glas. Det innebär, enligt Opel, en körkänsla liknande den i en bil med avtagbart targa-tak.

Opel GT Concepts världspremiär ska, enligt planerna, ske på internationella bilsalongen i Genéve i Schweiz. Den pågår 1-13 mars.