EXPRESSEN.SE
Nya Opel Astra är en riktigt lyckad bilmodell – men Opel har mer på gång.

Nya Opel Astra är en riktigt lyckad bilmodell – men Opel har mer på gång.

Foto: Opel
Visa i helskärm
1/1

Opel visar rätt attityd med mäktig offensiv

DUDENHOFEN. 29 nya bilmodeller före 2020.

Med nya Astra i ryggen satsar Opel på en mäktig modelloffensiv för att nå lönsamhet och för att ta tillbaka platsen som Europas näst största biltillverkare.

Och när Opels designchef Mark Adams drar av skynket på nya Opel Insignia tror jag att Opel har en chans att lyckas.

Ni kanske minns konceptbilen Monza från bilsalongen i Frankfurt 2013. Den bilen är enligt Opels designchef Mark Adams och Opels vd Karl-Thomas Neumann viktig för att förstå åt vilket håll Opel styr.

Framtidens Opel-bilar ska bli lättare, snyggare, effektivare och ha fler tekniska finesser. När Opels marknadschef Tina Müller visar oss de nya reklamfilmerna för bland annat Opel Astra handlar också mycket om att Opel ska störa premiumsegmentet. Opel vill vara medelklassens bil men ha samma kvalitet och tekniska nivå som de dyrare premiumbilarna.

Neumann, Adams och Müller är duktiga på att sälja in nya Opel. Men som alltid i bilbranschen handlar det till sist om produkterna.

BILTEST: Nya Opel Karl är sällsynt snäll mot plånboken

Kommer många fler fina bilar

Nya Astra är en given succé och slåss om titeln Årets Bil 2016 - största konkurrenten är Volvo XC90. Och det kommer mer i samma anda från Opel.

På testanläggningen i Dudenhofen utanför Frankfurt visar Opel exklusivt upp nya Mokka, delar av nya Zafira, en ny liten Meriva som Opel bygger tillsammans med PSA-gruppen, kombiversionen av Astra och - framför allt - den nya konceptbilen som ska visas i Genève och nya Opel Insignia.

När Opel berättade att man sänkt vikten på Astra med tio procent, och så mycket som 200 kg för vissa modeller, så var det häpnadsväckande. Att döma av det vi fick se av Insignia så kommer den siffran att överträffas.

Wow! Här är en bil som ser mycket lättare och elegantare ut än föregångaren. Det är stor skillnad. Vi ser också spår av Monza-konceptet i Insignia, främst på motorhuven.

Allt finns på plats för succé

Karl-Thomas Neumann har under sina knappa tre år som vd infört en mer avslappnad stil hos Opel. Det smittar av sig på främst attityden och marknadsföringen och det hjälper Opel att bli det där kaxiga småsyskonet till premiummärkena.

Den där lillebrorsan eller lillasyrran som har så mycket talang och som enkelt matchar storasyskonets bedrifter, till synes utan ansträngning.

Så attityden, inställningen, talangen och produkterna finns på plats för nya Opel. Det återstår en sak - att bilförsäljarna lyckas nå kunderna och knyta ihop bilaffären.