EXPRESSEN.SE
Vi testar nya Opel Karl på svenska vintervägar.

Vi testar nya Opel Karl på svenska vintervägar.

Foto: David Jakobsson
Opel Karl

Opel Karl

Foto: David Jakobsson
Opel Karl

Opel Karl

Foto: David Jakobsson
Opel Karl

Opel Karl

Foto: Axel Wierdemann
Visa i helskärm
1/1

Opel Karl – sällsynt snäll mot plånboken

Nya Opel Karl kommer inte att få några bilentusiaster att hurra eller göra ”vågen”.

Men det spelar ingen roll.

Opel Karl är en praktisk liten bil med en vettig prislapp.

En perfekt bil för den som bara vill ha funktionen utan att spendera för mycket pengar.

Det kan bli lite laddat, det här med bilar. För många betyder nämligen bilen mer än bara transport, det handlar inte sällan lika mycket om prestige och om att uppfylla drömmar.

Många, inte minst vi motorjournalister, pratar om körglädje, komfort och starka motorer med ett allvar som om det gällde livet.

Sen finns det också många bilister som skiter blankt i allt det där, som faktiskt bara köper en bil för att de behöver ett transportmedel. Och det är för dessa människor som Opel nu lanserar sin nya småbil Karl.

Nya Opel Karl bygger som samma plattform som trevliga lilla Chevrolet Spark, en bil som inte säljs i Sverige sedan varumärket dragits tillbaka från Europa.

Karl är inte speciellt stor, längden är 3,68 meter. Men med tanke på yttermåtten finns faktiskt rätt hyfsade utrymmen. Det går till och med att sitta i baksätet som vuxen och att få dit ett par framåtvända barnstolar lär bli några problem.

Lastutrymmet anges till 225 liter, en siffra som Opel inte behöver skämmas över.

BETYG I 10 KATEGORIER: Så bra är Opel Karl

Blir trött i högre hastigheter

Motorn i bilen är i grunden samma trecylindriga maskin som också används till Corsa och Astra. Här har man, förmodligen för att spara pengar, valt att plocka bort turbo och balansaxel. Och de 75 hästkrafter som finns kvar i motorn räcker för den här bilen, även om den upplevs som lite trött i högre hastigheter.

Men strunt i det. Det här är inte bilen man väljer för den typen av körning i alla fall.

Vi provkörde bilen första gången i Danmark i höstas. Där fick den genomgå Årets bil-juryns hårda tester och bilen plågades bland annat i det undanmanöverprov som brukar kallas Älgtestet. Och här var kanske Opel Karl den bil som överraskade oss mest. Modellen briljerade genom att i 74 km/tim ta sig igenom banan utan att ens kränga speciellt mycket. Vi fick öka farten till 77 km/tim för att den skulle nå gränsen. Mycket imponerande.

Diffus och vindkänslig

Lika imponerad blir jag inte nu när vi kör bilen på hala vintervägar i Sverige. Bilen är utrustad med dubbfria vinterdäck. Plötsligt känns styrningen diffus och vi upplever bilen som vindkänslig i hastigheter över 80 km/h. Det känns inte tryggt.

Opel Karl har ett syskon som heter Adam. Här handlar det mycket om att med design och olika möjligheter att göra sin bil personlig locka en typ av kunder.

Och Opel Adam är en rätt snygg bil.

Opel Karl, däremot, är en anonym uppenbarelse. Det här är en rätt trist design som man knappast lägger märke till ute på vägarna.

BETYG I 10 KATEGORIER: Så bra är Opel Karl

Mustasch i fronten

En rolig detalj hittar vi dock här. Om man tittar noga på tvärribban i grillen så kan man med lite fantasi tycka att den föreställer en mustasch – och det gör den faktiskt. Det är en hyllning till den mustaschprydde Karl Opel, son till Opels grundare Adam Opel. Det är naturligtvis också han som fått låna ut sitt namn till den lilla bilen.

Inredningen är inte heller speciellt rolig, här hittar vi inte ens någon mustasch. Däremot massor av hårdplast som skvallrar om att detta är en billig bil. Inte så inspirerande, men praktiskt och funktionellt.

BETYG I 10 KATEGORIER: Så bra är Opel Karl