EXPRESSEN.SE

Opel Astra – en av årets viktigaste bilar

TANNIS. Opel har pratat och pratat om hur viktig Opel Astra är för märkets överlevnad och också om hur bra Astra är.

Prata är en sak - en annan är att leverera en bra bil ute på vägen.

Men för en gång skull är det inte tomt prat.

Ni kanske minns att Opel släppte till en allra första testkörning av nya Opel Astra. I tyska Hornbach fick testköra en förseriebil och redan där och då imponerande Opel Astra med riktigt bra styrning och redan där och då förstod vi att Opel verkligen menade allvar med att Astra är markeringen på något nytt.

I mitt tycke har Opel i många år byggt bra bilar - delvis. Opel har alltid grävt fram en egenskap som vi gillar. Någon gång har det varit nya och effektiva motorer, vid andra tillfällen bra växellådor eller fina stolar. Men på något sätt har Opel alltid krånglat till det på minst en detalj.

Har motorn varit bra har växellådan havererat. När stolarna fungerat har det varit trångt i baksätet. Opel har nått ifatt konkurrenterna vid lanseringen men känts gammal redan efter något år.

Ofta har bra bilar - som Insignia och Mokka - snabbt fallit i glömska. Opel har försökt att rädda ansiktet med märkliga finesser som ofta skjutit förbi målgruppen. Opel har så att säga byggt bilar för andra än sina trogna köpare, leta efter nytt på bekostnad av det som varit Opel styrka.

Det är slut med det.

I alla fall om vi ska döma av nya Astra.

 

BETYG+BILDER: Så bra är Opel Astra

 

En genomtänkt bil

Jag har under mina år i den här branschen inte testkört en så homogen och genomtänkt bil från Opel som nya Astra.

Styrningen är riktigt bra, snabb, följsam och direkt. Chassit kunde varit aningen styvare men det kommer säkert i OPC-versionerna längre fram. Men tro nu inte att det är gungigt och instabilt, nej, det är fast och tryggt även på de mest gropiga danska småvägarna.

Växellådan jobbar bra tillsammans med motorn - både den sexstegade till 1,4-litersturbon och den femstegade till den väldigt fina enlitersmotorn.

Inredningen är också enkel och fin och Opel har inte krånglat till det. Opel har inte försökt att överarbeta tekniken eller - som så ofta mellanklassbilar gör för att märkas i konkurrens med premiumbilarna - hittat en egen, lite konstig lösning.

Allt i inredningen och hanteringen av bilen känns väldigt logisk.

Det riktiga trolleritricket har ändå Opel gjort med måtten. Nya Astra är kortare och lättare, mycket lättare, än tidigare versioner. Ändå är bland annat utrymmet i baksätet riktigt bra, helt i klass med betydligt större bilar. Opel har också trollat fram bra utrymme på höjden i baksätet, även det till och med bättre än flera större bilar.

 

BETYG+BILDER: Så bra är Opel Astra

 

Nya stolar och bättre helljus

Opel har satsat en relativt stor del av utvecklingsbudgeten på två områden:

* Stolarna. Väljer du stolarna som ställs in elektriskt får du en rad inställningsmöjligheter. Det går dessutom att få massage i stolarna. Det kanske inte är det allra viktigaste men varför inte? Om det ändå ryms i en hygglig prislapp.

* Helljuset. Ett nytt helljus. Helt nya led-lampor i fronten som består av totalt 16 ledceller. Varje cell kan blända av och på helt individuellt så fort kameran i fronten noterar att något är i vägen som kräver avbländning. Vi testade tekniken redan i Hornbach och framför allt gillade jag effekten av helljusen - det är stor skillnad jämfört med konventionella lampor.

Opel Astra har en gång varit Europas näst mest sålda bil i klassen. Och nya Astra har alla chanser att upprepa succén från förr.

Det är också kul att se att nya Opel Karl fått stora delar av sin inredning från Astra. Opels vd Karl-Thomas Neumann hoppas att Astra och lilla Karl ska bära märket tills dess att den nya Insignia är klar.