EXPRESSEN.SE
Ombyggda crossmotorcyklar blir allt vanligare i fjällvärden. Nu efterlyser Snöfo hårdare tag mot fordonen – som inte får köras i terrängen.

Ombyggda crossmotorcyklar blir allt vanligare i fjällvärden. Nu efterlyser Snöfo hårdare tag mot fordonen – som inte får köras i terrängen.

Foto: Snöfo

Visa i helskärm
1/1

”Ombyggda crossarna måste stoppas”

Bandförsedda crossmotorcyklar blir allt fler i fjällvärlden.

De anses hota naturen och samspelet i fjällen.

– De måste stoppas omgående, säger Per Johansson, vd på Snöfo.

– Företeelsen med ombyggda crossmotorcyklar med band i fjällvärlden måste stoppas omgående. De hör inte hemma i fjällvärlden, utan enbart på avlysta motorbanor, säger Per Johansson, vd för Snöfo, Sveriges Snöfordonleverantörer.

Dessa motorcyklar är försedda med bandsats baktill och skida fram. Med den utrustningen kan motorcyklarna - oftast crossmotorcyklar - lätt ta sig fram i oländig fjällterräng.

Förklaringen till att de ombyggda motorcyklarna dras till fjällvärlden är enkel. De behöver djup snö för att fungera optimalt.

Organisationen Snöfo arbetar för att hålla nere ljudnivån i fjällvärlden och ser framförallt två stora problem med "fjällmotorcyklarna".

Bullernivån är betydligt högre än hos moderna snöskotrar, vars förare dessutom oftast är mer medvetna om den stora betydelsen av samspelet med andra i fjällen.

De smala banden gör att fordonen hamnar djupt ner i snön vilket ökar risken för att den känsliga fjällmarken skadas.

SNÖSKOTERTEST: Vi testar två värstingar i fjällen

Bryter mot lagen när de körs i terräng

– Dessutom bryter motorcykelförarna mot lagen när de kör i fjällterrängen. En crossmotorcykel är ett oregistrerat fordon och får endast framföras på godkända motorbanor eller liknande. Inte i fjällvärlden, säger Per Johansson.

Hur nytt är det här problemet?

– Jag vet inte exakt, men det har nog funnit ett par år.

Är det någon speciell del av fjällvärlden som är mer utsatt än andra?

– Nej, det är nog rätt jämnt fördelat, säger Per Johansson.

Han hoppas att polisen ska kunna stävja problemet eftersom crossmotorcyklarnas framförande i fjällen är olagligt.

– Polisen är mycket väl medveten om detta, säger Per Johansson.

Per Johansson poängterar att han inte har något emot företeelsen som sådan med ombyggda crossmotorcyklar.

– Men de ska hålla sig på crossbanor. Vi är livrädda om fjällmiljön, säger Per Johansson till Allt om bilar.