EXPRESSEN.SE
Jessica Span är försäljningsdirektör för Volvo i Sverige.

Jessica Span är försäljningsdirektör för Volvo i Sverige.

Foto: Jan-Erik Berggren
Volvo V90 ersätter Sveriges i särklass mest sålda bil Volvo V70.

Volvo V90 ersätter Sveriges i särklass mest sålda bil Volvo V70.

Foto: Volvo
Visa i helskärm
1/1

Nya Volvo V90 ska bli Sveriges mest sålda bil

GENÈVE. Jessica Span är sedan ett år försäljningsdirektör för Volvo i Sverige. Det är hennes jobb att se till att de svenska handlarna har rätt bilar till rätt pris i sina hallar.

– Vi är inne i en framgångsfas och en produktionsomställning som inte är helt enkel. Vi säljer allt vi bygger vilket höjer temperaturen överallt, berättar Jessica.

Vi träffas i Volvos monter på bilsalongen i Genève. Jessica och jag väntar på Volvos presskonferens och visningen av nya Volvo V90.

Som försäljningsdirektör är det Jessicas jobb att beställa bilar från tillverkaren Volvo Cars till den svenska försäljningsorganisationen. Hon är ansvarig för försäljning både till företag och till privatpersoner och hon sitter i svenska Volvos ledningsgrupp.

Det är alltså du som är ansvarig för att kunderna får vänta länge på XC90-bilar, att det inte finns så många välutrustade XC90-bilar som ni har försäljningsorder på.

– Ja, helt klart så underskattade vi efterfrågan på olika utrustningsnivåer. Men det har hänt mycket sedan förra XC90 så det är inte helt enkelt att göra de här prognoserna. Vi är inne i en framgångsfas och varumärket utvecklas, det händer mycket.

Har Volvo Sverige en gräddfil in till Volvo Cars när det kommer till att beställa bilar, får ni allt ni vill ha?

– Gräddfil vet jag inte men Sverige är en viktig marknad för Volvo och vi har en tydlig hemmamarknadsstrategi.

Du jobbade på Volvo även under Ford-tiden, är det någon skillnad på hur det var då jämfört med hur det är nu?

– Det var på många sätt bra då också men jag tycker att vi står mer enade nu. Det finns en ny stolthet över våra bilar och det skapar en bra kraft. Vi kanske inte alltid tänker på vad vi har i Torslanda, hur unikt Volvo verkligen är.

Vad är svårast i ditt jobb?

– Att balansera efterfrågan och produktion. Nu säljer vi allt vi bygger och det höjer temperaturen överallt. Nu handlar det först och främst att ersätta V70 med V90 och det är väldigt viktigt att V90 blir en populär tjänstebil, att vi får till det erbjudandet.

Det pratas mycket om privatleasing - tror du att det kommer att fortsätta öka i Sverige?

Ja, det tror jag. Jag tror att privatleasing är ett sätt för yngre att skaffa en ny bil.

Ligger Sverige efter resten av Europa här?

– Ja, det gör vi. Men vi låg också efter på leasing till företag.