EXPRESSEN.SE
Ford Focus RS

Ford Focus RS

Foto: Ford

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Foto: Ford

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Foto: Ford

Ford Focus RS

Ford Focus RS

Foto: Stuart G W Price

Visa i helskärm
1/1

Nya Ford Focus RS är busigast av alla

VALENCIA. För första gången bygger Ford en RS-bil för hela världen. Och det är tydligt att Fords hela prestanda- och tävlingsavdelning har lagt ner själ och tid på nya Ford Focus RS.

Ikonen.

Busbilen.

Och så nära rally-VM du kommer på vanlig väg.

Fords PR-avdelning spiller ingen tid på väg ner till Valencia. Vi får alla faktauppgifter och priser på mejl dagen före avresan. På flygplanet som tar oss från Zürich till Valencia förses alla testförare med en iPad med en rad filmer som visar hela utvecklingsarbetet.

Det är klart och tydligt att Ford vill en sak: Att vi ska köra så mycket som möjligt på de slingrande bergsvägarna nordväst om Valencia.

Och inte mig emot. Dessutom får jag lyxen att köra själv, jag behöver alltså inte dela bil med någon. Det kan förstås bero på att jag var först framme vid nyckelutlämningen och gasade snabbt, snabbt ut från parkeringen.

Jag har en plan. Jag ska köra några mil med normal-läget på bilens körprogram. Focus RS ställer om så gott som hela bilen - motor, fjädring, stötdämpare, fyrhjulsdrift, gasrespons - i fyra olika lägen, normal, sport, race track och drift mode.

Planen håller i fem kilometer - sen petar jag i sport-läget.

Enormt snabbstyrd bil

2,3-litersmotorn morrar härligt och snarkar skönt vid gassläpp. Just snarkandet fick Ford projektledare slåss för eftersom det betyder att bilen bränner onödigt mycket bensin. Men det var ett måste, vilket jag tackar för.

Styrningen var ett annat område som orsakade ingenjörerna problem in i det sista. Och känslan i normalläget är inte helt optimal trots att bilen justerades strax före produktionsstart.

Focus RS är enormt snabbstyrd och reagerar på allt utan att vara nervös. Men i längden blir det lite tungt att hålla i ratten.

I sport-läget och med slingrande vägar är det inget jag märker alls. Jag flyger fram och pressar bilen i kurvorna. Det går alldeles för fort men det är alldeles för roligt för att jag ska sluta.

BETYG+BILDER: Så bra är nya RS i 10 kategorier

Stabil tack vare fyrhjulsdriften

Ofta får den här typen av busbilar en ryckig gång eftersom kraften antingen sitter bara bak eller bara fram. Framhjulsdrivna bilar - som Honda Civic Type R - rycker vansinnigt i ratten vid acceleration medan bakhjulsdrivna bilar har en tendens att dansa fram. Inget av det där finns i Focus RS tack vare fyrhjulsdriften.

Ford har inte valt ett Haldex-system utan ett system från GKN som kan skeppa 70 procent av kraften till bakaxeln och på det välja vilket av hjulen som ska mer eller mindre av den.

Resultatet blir en väldigt stabil bil som hjälper dig som förare att räta upp alla situationer, bara du vågar gasa.

Ken Block-läge med mesta kraften där bak

Som bonus fick Ford drift-mode, eller ska vi kalla det Ken Block-mode. I drift-mode blir Focus RS en perfekt driftingbil med mycket av de 350 hästkrafterna direkt på bakaxeln och med resten av bilen optimerad för lagom mycket fäste i backen.

Jag får testa att vara Ken Block i depån till den fina racerbanan strax utanför Valencia.

Jag snurrar vilt i en cirkel och får också testa launch control - systemet som garanterar snabba starter. Jag jämför med att själva hålla cirka 5000 rpm och dra i väg med att använda launch control och låta bilens smarta fyrhjulsdrift fördela kraften. Det suger rejält i magen och bluddret påminner om starterna vid en specialsträcka i rally-VM.

BETYG+BILDER: Så bra är nya RS i 10 kategorier

Behöver mer bett på bana

Focus RS kommer enbart med en sexväxlad manuell låda - en nackdel i vissa länder - och är det något som kan förbättras så är det gasresponsen och kopplingen.

Kopplingen är lite mjuk och odistinkt och bromsarna - som också finslipades in i det sista - kan bita lite bättre. Det märks verkligen ute på racerbanan Ricardo Tormo. Jag kör totalt 12 snabba varv runt banan - som främst används för MotoGP men här har bland annat WTCC tävlat - och hela tiden med race-mode. Det går att köra väldigt tufft i kurvorna då kraften fördelas effektivt. Det är slående hur lite bilen kränger och hur bra greppet i asfalten är. Väldigt imponerande.

Imponerande ljudkomfort

Här och nu är inte rätt tillfälle att diskutera det kloka in att bygga en Ford Focus RS i stället för till exempel en laddhybridversion av Mondeo. Ford har en varumärkesplan och i den är bilar som Mustang och Focus RS bärande.

På väg nedför berget och tillbaka till Valencia låter jag den klarblå Focusen glida fram i normalläget. Jag är nöjd med åkturen och vill inte reta upp fler spanska apelsinodlare på traktorer.

Då - på motorvägen - upptäcker jag att Ford islorerat bort mycket av vägljud och vindbrus. Det enda som hörs är 2,3-litersmotorn som spinner i väntan på att jag ska peta till den där sport-knappen igen.

BETYG+BILDER: Så bra är nya RS i 10 kategorier